Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Undersökning: Svenskarna vill ha fler kontroller för att stävja fuskåkande

Fuskåkandet är enligt Transdev mest utbrett i Västra Götaland. Foro: Ulo Maasing.

Fuskåkande med kollektivtrafiken är irriterande och bör stävjas med fler biljettkontroller. Det visar en attitydundersökning som kollektivtrafik-företaget Transdev har genomfört i Sverige. Underökningen visar också att svenskarna anser att om alla betalade skulle det vara möjligt med en bibehållen och fungerande kollektivtrafik, trots många regioners ansträngda ekonomiska läge.

Transdev genomför regelbundet attitydundersökningar bland svenskarna om kollektivtrafiken.

– Det råder ingen tvekan om att de flesta vill ha en tillgänglig och pålitlig kollektivtrafik och de verkar dessutom vara beredda att betala för det. Det kommer dock att krävas en portion politiskt ledarskap att argumentera för skatte- och/eller avgiftshöjningar i kollektivtrafiken för att driva igenom något sådant, säger Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev Sverige i en kommentar.

Fuskåkandet är något som kostar trafikhuvudmän och operatörer åtskilliga miljoner kronor varje år. Det är dessutom något som bidrar till en känsla av ökad otrygghet och irritation hos de resenärer som betalar för sig visar undersökningen.

Hur utbrett fusket är varierar mellan olika delar av landet. Störst andel som struntar att betala för sig, antingen regelbundet eller ibland, finns i Västra Götaland medan det omvänt finns minst fuskåkande i Västerbotten och Norrbotten.

– Att fuskåkande verkligen är något som berör visar undersökningen tydligt då det finns en väldigt stor acceptans för utökade biljettkontroller bland de tillfrågade, säger Stefan Johansson.

En drygt tredjedel av svenskarna uppger i undersökningen att de är beredda att betala mer för en bra kollektivtrafik, antingen via skatten eller biljettpriset eller båda delar. Undersökningen varnar också för ett försämrat trafikutbud eftersom det riskerar att leda till ett minskat resande.

– Att satsa sig ur krisen är sannolikt en långsiktigt bättre lösning och behöver inte bara handla om ekonomi. Det kan också handla om effektiviseringar och översyn av befintlig trafik för att hitta förbättringar och synergier som förbättrar kvalitet och resenärsupplevelse utan att det för den skull kostar mer, konstaterar undersökningen.

Transdevs undersökning visar också att det hos svenskarna finns stora kunskapsluckor när det gäller kollektivtrafikens hållbarhet.

Undersökningen är genomförd i januari 2024 med 1000 respondenter. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen sett till ålder, kön och region.

Klicka här för att ladda ner rapporten.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)