Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kraftigt ras för VDL:s bussar

Omsättningen i VDL:s bussdivision rasade med 33 procent i fjol, främst på grund av komponentbrist och störningar i leveranskedjorna för elbussen VDL Nya Citea. Foto: Ulo Maasing.

2023 blev ett år då det blåste kraftiga motvindar för den holländska busstillverkaren VDL. Samtidigt som företaget nämns som en trolig köpare av den krisande belgiska busstillverkaren Van Hool (klicka här) rasade omsättningen i VDL:s bussverksamhet förra året med 33 procent, jämfört med år 2022. Materialbrist och störningar i leveranskedjorna när det gäller komponenter nämns av VDL som viktiga förklaringar till nedgången. VDL-gruppen som helhet rapporterar däremot rekordomsättning under 2023 i den årsredovisning som VDL-gruppen presenterade på fredagen.

För VDL-gruppen som helhet ökade omsättningen i fjol med tio procent, från 5 752 miljarder euro 2022 till 6 354 miljarder euro i fjol. Nettoresultatet sjönk dock samtidigt från 298 miljoner euro till 82 miljoner euro (3,4 respektive 0,9 miljarder kronor).

Gruppens resultat tyngdes av bilproduktionen i VDL Nedcar samt bussdivisionen.

Omsättningen i bussverksamheten sjönk med 33 procent, från 454 miljoner euro (5,2 miljarder kronor) år 2022 till 304 miljoner euro (3,5 miljarder kronor) förra året.

Enligt VDL är den främsta orsaken leveransförseningar på grund av komponentbrist för den nya generationen av stadsbussen VDL Citea. Bussen sattes i serieproduktion under 2023.

Enligt företaget har också rivningen av VDL:s tidigare bussfabrik och starten av den nya fabriken i belgiska Roselare inneburit utmaningar.

Utan att avslöja några siffror konstaterar VDL att bussdivisionen går med förlust. Däremot räknar VDL med en ökad omsättning i år när det gäller bussar för kollektivtrafik. Produktionen av nya Citea kommer att skalas upp och leveranserna till kund att öka.

Under 2023 var orderboken för nya VDL Citea helt fylld för det här året, något som också gäller VDL:s hela bussprogram.

VDL aviserar i årsredovisningen också att företaget kommer att göra betydande investeringar i forskning och utveckling, bland annat av en ny turistbussplattform (klicka här). Företaget framhåller också att man kommer att fokusera på lösningar som uppkopplade fordon, energihantering, autonom körning, mobilitet som en tjänst och batteri som en tjänst.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)