Efter många och långa turer klubbade EU:s ministerråd på måndagen slutligen de nya kraven för koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar. De innebär bland annat att alla nya stadsbussar måste vara utsläppsfria från 2035. 90 procent av de nya stadsbussarna måste vara emissionsfria redan 2030. Regionbussar och långfärdsbussar är undantagna.
När det gäller turist- och långfärdsbussar (liksom lastbilar över 7,5 ton) ska utsläppen av CO2 ner med 45 procent till 2030, 65 procent år 2035 och 90 procent år 2040, jämfört med 2025 års nivå.
Tunga bussar och lastbilar som körs på CO2-neutrala drivmedel som HVO och e-bränslen ingår inte i de krav som torsdagens överenskommelse omfattar. Men det kan bli ändring på det 2027 när EU-kommissionen ska utvärdera de nya kraven.
De nya utsläppskraven för turist- och långfärdsbussar har tidigare mötts av stark kritik från de europeiska busstillverkarna. Daimler Trucks vd Till Oberwörder har till exempel sagt att målen är orealistiska, bland annat därför att infrastrukturen för el- och bränslecellsdrivna långfärdsbussar inte är tillräckligt utbyggd.
Lämna ett svar