Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

OECD-rapport: Ökade investeringar i kollektivtrafik krävs

Kollektivtrafiken måste öka, inte minst i städernas ytterområden. Det konstateras i en rapport från OECD/ITF. Foto: Ulo Maasing.

Investeringarna i kollektivtrafik måste öka avsevärt för att klimatmålen ska nås. Det krävs både en elektrifiering och att fler väljer kollektivtrafik för att utsläppen av växthusgaser ska minska tillräckligt för att målen i Parisavtalet ska nås. Det slås fast i en ny rapport från OECD och tankesmedjan International Transport Forum.

Rapporten slår fast att det är nödvändigt med en snabb omställning av fordonsflottan i sin helhet till eldrift. Men det räcker inte. Bilberoendet måste också minskas.

Det innebär att kollektivtrafiken minst måste behålla sin marknadsandel i städernas centrala delar. Dessutom krävs stora förändringar i stadsnära områden och städernas ytterområden. Där krävs enligt rapporten ett trafiksystem med kollektivtrafik som grund i kombination med delade mobilitetslösningar och mikromobilitet.

För att nå dit krävs stora och långvariga investeringar i kollektivtrafiken, heter det i rapporten.

Underminerad ekonomi
Men samtidigt har covid-19-pandemin och andra händelser underminerat ekonomin för de myndigheter som ansvarar för kollektivtrafiken och det allmännas möjlighet att skjuta till mer pengar till denna. Till det kommer att den ekonomiska pressen på kommuner, regioner och stater ökar de kommande åren när befolkningen blir äldre och vårdbehoven ökar. Det gör det extra viktigt att satsa på effektiva åtgärder i kollektivtrafiken så att kostnaderna kan hållas nere.

En optimal finansiering från tre håll måste till. Det är via biljettpriserna, skatter på aktörer som drar indirekt nytta av kollektivtrafiken (exempelvis markägare, affärer och företag) samt vanliga skatter.

Enligt rapporten från OECD/ITF täcker inkomsterna från biljettförsäljning i många länder en allt lägre del av kostnaderna för kollektivtrafiken. Taxehöjningar är politiskt impopulära, men en effektiv prissättning är nödvändig konstaterar rapporten.

Nolltaxa betyder föga för att få människor att byta från bil till kollektivtrafik enligt rapporten.

Ineffektiv nolltaxa
Där slås också fast att avgiftsfri kollektivtrafik, nolltaxa, bidrar föga för att locka resenärer från mindre hållbara transportmedel, samtidigt som kollektivtrafikens hållbarhet riskerar att undermineras.

Däremot kan de indirekta värden som skapas av kollektivtrafiken beskattas för att finansiera främst större infrastrukturprojekt. Det gäller markägare och företag som kan glädja sig åt stora värdeökningar när kollektivtrafiken byggs ut i anslutning till deras landområden och företag.

Konkurrens om pengar
En beskattning av dem som indirekt drar stor ekonomisk nytta av en utbyggd kollektivtrafik används bara i liten utsträckning. Därför är det vanliga skatter som täcker skillnaden mellan biljettintäkter och kostnader för trafiken.

Men det gör också att kollektivtrafiken måste konkurrera med bland annat sjukvård och skola om pengarna. Det kan skapa osäkerhet och hämma både investeringar och drift av kollektivtrafik. Öronmärkta skatter används sällan, men skulle kunna minska osäkerheten. Ett exempel är pengar från trängselskatter som i flera andra länder öronmärks för kollektivtrafik men som i Sverige går rätt ner i stadskassan.

Klicka här för att ladda ner rapporten The Future of Public Transport Funding.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)