
Östgötatrafiken startar nu en ny kampanj för att få fler män att välja kollektivtrafiken. Bilden ur en av Östgötatrafikens kampanjfilmer.
Män reser med kollektivtrafiken i mindre utsträckning än andra. Nu drar Östgötatrafiken igång en kampanj för att få fler män att välja bussen eller tåget. Med glimten i ögat uppmanar Östgötatrafiken de som är bäst på kollektivtrafik, ungdomarna, att hjälpa sina pappor att testa kollektivtrafiken och resa mer hållbart.
Idag är Östgötatrafikens marknadsandel av de motoriserade resorna i Östergötland 20 procent. Målet är att nå 32 procent till 2030. Men kvinnor reser betydligt mer än män med tåg och buss. I Östergötland är marknadsandelen bland kvinnor i vuxen ålder 43 procent högre än män i samma ålder.
Den kampanj som Östgötatrafiken nu startar har som budskap ”Hjälp din pappa resa mer hållbart. Varje pappa räknas”. I ett antal korta filmer syns en pappa som med hjälp av sin dotter upptäcker kollektivtrafiken. Och dess mysterier för den ovane…
– Vi vill visa hur enkelt det är att resa med oss. Till exempel att söka sin resa i vår app och köpa biljett uppfattas som enkelt av väldigt många, säger Anna Runesson.
Kampanjen kommer att synas i digitala kanaler, på utomhustavlor runt om i Östergötland samt höras i radio och poddar. Dessutom blir vissa av platserna på Östgötatrafikens bussar ”pappa-platser” under ett par veckor.
– På pappa-platserna kommer pappor som reser med Östgötatrafiken att bli uppmärksammade och tackas. I korta filmklipp får de ta del av hälsningar från ungdomar som visar sin uppskattning, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Kampanjen kommer att pågå i fyra veckor under perioden maj till juni.
Här är en av de sex filmerna i kampanjen:
Lämna ett svar