Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Resenärerna återvänder inte till SL

SL lyckas fortfarande inte vinna tillbaka de resenärer man tappade under pandemin. Foto: Ulo Maasing.

SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, har ännu inte lyckats vinna tillbaka de resenärer man förlorade under pandemin. Antalet påstigande i SL-trafiken var en vanlig vardag hittills i år 17 procent färre än 2019. Det framgår av SL:s tertialrapport, alltså rapport för perioden januari – april. SL räknar inte heller med ett ökat resande under resten av året. Prognosen för helåret är att nå 82 procent av det resande som SL hade 2019.

Det lägre resandet har lett till stora nedskärningar i trafiken, dels i busstrafiken utanför Stockholms innerstad, dels i tunnelbane- spårvägs- coh pendeltågstrafiken. Busstrafiken i innerstan och på Lidingö står nu på tur för nedskärningar. Samtidigt har antalet anställda, mätt i helårsarbeten, på SL ökat till 983 personer. Det är en ökning med 11,5 procent, jämfört med föregående år.

SL:s ekonomi är dock hittills bättre än vad ledningen tidigare väntat sig och ligger 283 miljoner kronor över budget.

För hela 2024 räknar dock SL-chefen David Lagneholm med ett underskott i förhållande till budget med 465 miljoner kronor. Orsaken är främst högre kostnader för den trafik som SL köper från sina entreprenörer och som väntas bli 441 miljoner högre än budgeterat. Det beror i sin tur på det nya pendeltågsavtal som SL hastigt tecknade med SJ efter det att trafiken brutit samman med den tidigare operatören MTR.

Taggat som: ,

6 kommentarer »

  1. Haha vad märkligt?
    När man envisas med att försämra och fortsätter hota med ännu mer försämringar.
    Hur har man tänkt att vi skall åka kommunalt?

  2. Så klart att åkandet minskat, när man inte vågar lita på att man kommer dit man ska i tid, eller kommer fram överhuvudtaget så förstår jag att många väljer andra alternativ om man har ett. Men det är skamligt hur dåligt det sköts med kollektivtrafiken och om de ansvariga själva nyttjade den är jag säker på att den skulle fungera bättre, men som det är nu verkar de bara bry sig om att sko sig själva.

  3. Ingen har väl missat att många arbetsplatser fortfarande erbjuder sina anställda att arbeta hemifrån eller en hybrid på plats och hemifrån. Då minskar ju såklart åkandet.

  4. Gör man så fel som SL har gott. Då förlorar man sina kunder tyvärr. Tack bor mycket viktiga bussar i Stockholm. Då förlorar man väldigt mycket kunder. Som häller tar sin bil i stället. Som buss 221 för svan från Lidingö tyvärr. Tack vore det är det flera som tar bilen här i från där jag bor. Tack vore SL tog bort buss 221 tyvärr. Tack vore det har SL förlorat många kunder tack vore det tyvärr.

  5. Sl har kraftigt försämrad service jämfört 10 år sedan när resorna var lika många som nu och priset var mycket lägre. En verksamhet som inte tittar på den interna effektiviteten kommer tillslut att dö. Det finns inga alternativ. Att ständigt höja priser och sänka kvalitet på den produkt man säljer kommer att göra att man bara behåller de kunder som absolut saknar alternativ. Det är missnöjda kunder som känner sig lurade.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)