Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KLT: Meranvändning av andra bussar öppnar för närtrafik

Genom att meranvända andra bussar kommer KT att starta upp närtrafiken i Kalmar län efter biogasexplosionerna. Foto: KLT.

Efter den senaste tidens explosioner i biogasdrivna minibussar i Kalmar län har färdtjänst och närtrafik drabbats av mycket stora störningar. Det är följden av att ett 50-tal biogasdrivna minibussar har tagits ur trafik efter explosionerna. Men från och med onsdag öppnar Kalmar Länstrafik, KLT, successivt upp närtrafiken i stora delar av Kalmar län. Det sker genom att man meranvänder bussar som KLT redan har tillgång till.

KLT har den senaste tiden arbetat efter en prioriteringsordning där sjukresor, dialyspatienter, akuta färdtjänstresor och skolskjuts till anpassad skolgång går först. Den prioriteringen fortsätter.

Från och med onsdag öppnar KLT också upp närtrafiken successivt, men med begränsad kapacitet. Det innebär att närtrafiken körs en tur in och en tur tillbaka vissa dagar, på orter där KLT har möjlighet till att använda andra fordon som finns tillgängliga.

– Vi kommer att använda de bussar vi har mer än tidigare. Ett exempel är de bussar vi kör skolskjutsar med på morgon och eftermiddag. Vi har också andra bussar som kommer att dubbelanvändas inom närtrafiken, säger KLT:s trafikdirektör Mattias Ask till Barometern.

– Anledningen till att vi öppnar upp närtrafiken och inte färdtjänsten är för att vi inte har fordonsresurser i dagsläget för att köra färdtjänstresor.

Utredning
Tidigare i veckan beslutade KLT att tillsätta en extern utredning av sitt interna arbete med anledningen gasbussexplosionerna i Västervik och Nybro under våren. Syftet är att kartlägga hur KLT har hanterat dels upphandlingen av trafiken med de aktuella biogasbussarna, dels av de åtgärder som KLT har vidtagit efter de tre explosionerna, två under våren och en förra året.

– Den externa granskningen bidrar till vårt arbete att hålla en god transparens i uppföljningen av hela processen och hanteringen av detta ärende, säger Mattias Ask.

Efter den första explosionen för ett år sedan utredde KLT inte vad som låg bakom explosionen utan de farliga bussarna fick köra vidare, avslöjar SR P4 Kalmar.

Efter explosionen i maj förra året kontrollerades alla de cirka 50 ombyggda bussarna. Då fann man fel på hälften av de konverterade bussarna. Där man hittade fel på tankarna byttes dessa ut, men bussarna fick gå vidare i trafik. Någon egen utredning gjorde KLT inte då.

Det var en buss som tillhörde Vikbolandets Taxi som drabbades av den första explosionen. Efter denna beställde företaget en egen utredning som var klar i juni 2023, skriver Barometern.

– Den kom fram till vilka tankar som gick sönder och hur de gick sönder. Det är samma sätt som alla tankar har gått sönder. Och tankarnas placering är utsatt. De sitter ju under bussarna, säger Niclas Aronsson, vd för Vikbolandets Taxi till tidningen.

Han kontaktade också KLT och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB men anser att gehöret var minimalt. De aktuella bussarna, Fiat Ducato, har alla fått sina originaltankar i stål utbytta mot komposittankar.

– KLT var väldigt angeläget om lastkapaciteten. Hur många rullstolar och hur många sittande man skulle ta ombord både här bussarna. I kombination med att det prompt skulle vara biogas, säger Niclas Aronsson.

– Då var det bara den här modellen om fanns tillgänglig på marknaden. Det fanns inget annat vi kunde välja om vi skulle köra trafiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)