Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Neoplan Väst storsatsar i Östergötland

Än byggs och inreds det. Men den 3 juli ska verksamheten i Neoplan Västs nya anläggning i Mjölby vara i full gång. Foto: Ulo Maasing.

Motala blir Mjölby och dubbelt så stort. Neoplan Väst gör nu en kraftfull satsning när företaget för första gången själv bygger en helt ny serviceanläggning för bussar och lastbilar. På det som idag mest är väldiga, tomma ytor där hantverkare arbetar ska det den 3 juli vara full aktivitet med service på lastbilar och bussar. Både från MAN/Neoplan och från andra tillverkare. Vi har gjort ett besök i Mjölby, mindre än en månad innan allt ska vara igång.

Nu sluts cirkeln. 2011 flyttade Neoplan Västs verkstad i Östergötland från Mjölby till Motala. Snart rullar flyttlasset tillbaka. Den 3 juli öppnar företagets helt nya, stora anläggning i Mjölby och alla medarbetarna från Motala finns på plats.

För dem blir den nya verkstaden ett lyft i dubbel mening. Inte bara så att de får en toppmodern och fräsch arbetsplats. Alla får dessutom närmare till jobbet än idag. Totalt kommer anläggningen att ha 9,5 tjänster, varav sex mekaniker och en säljare.

Verkstadschefen Fredrik Karlsson och Svenska Neoplans operative chef Patrik Larsson. Foto: Ulo Maasing.

– Vi kommer att serva både MAN och Neoplan bussar och lastbilar, men även andra märken i större utsträckning än vi kunde göra i Motala, berättar Patrik Larsson, operativ chef på Svenska Neoplan när han tillsammans med verkstadschefen Fredrik Karlsson visar runt i anläggningen.

– Vi kan göra alla slags verkstadsjobb.

Själva verkstadsbyggnaden är på cirka 1 300 kvadratmeter med kundmottagning, reservdelslager, personalutrymmen, administration och även plats för en försäljare. Försäljning av bussar och lastbilar ska också ske från anläggningen. Från Motala flyttas hela reservdelslagret och alla verktyg till Mjölby.

Utrymmena kompletteras med ett särskilt utbildningsrum där mekanikerna kan vidareutbilda sig via webutbildning, likaså ett mötesrum för månads- och veckomöten.

Dessutom finns rejäla uppställningsytor: en 12 000 kvadratmeter stor uppställningsplats som vid vårt besök alltjämt är en grusplan, men som kommer att vara asfalterad innan anläggningen är i drift.

– Vi har gott om utrymme. Dels har vi kontorsytor på övre våningen, dels uppställningsplatser som vi gärna hyr ut till ett annat företag. Kanske kan det vara intressant för ett annat trafikföretag som behöver uppställningsplatser, säger Fredrik Karlsson.

Snart inflyttningsdags. Anläggningen i Mjölby är med sina nio platser dubbelt så stor som den verkstad Neoplan Väst lämnar i Motala. Foto: Ulo Maasing.

Anläggningen i Mjölby är med sina nio platser dubbelt så stor som den verkstad man lämnar i Motala. Naturligtvis är den förberedd också för att kunna ta hand om elbussar.

Det finns dessutom en särskilt avsatt plats för småbussar, utrustad med bland annat en tvåpelarlyft för MAN:s TGE-modell.

– Vi jobbar mycket med ambulanser eftersom vi har servicen på 42 ambulanser från regionen, förklarar Fredrik.

Fredrik Karlsson är den andra generationen Karlsson som leder Neoplan Västs verkstad i Östergötland. Fredriks far startade nämligen verkstaden 1995 på uppdrag av Jocke Bay. Redan som tonåring var Fredrik med i den verksamhet han nu är chef för sedan 2011.

– När vi startade hade vi servicen för nio av Swebus Express bussar, sedan blev det elva bussar åt Blivab. Efter det har verksamheten vuxit, berättar Fredrik.

– Den nya anläggningen är ett första, spännande steg mot framtiden och kommer att vara något av en referensverkstad, tillägger Patrik Larsson.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)