Bussoperatören Nobina lanserar nu en ny webbsajt för störningar i tågtrafiken, ersättningstrafik.se. Sajten ger information om alla tillfällen när tågen inte går, exempelvis på grund av planerat underhåll, signalfel eller nedriven kontaktledning. På sajten presenteras information om ersättningstrafiken: var bussen är, när den kommer, vilken buss resenären ska välja, var stannar den och när kommer bussen att vara framme.
Bakgrunden är att det finns ett stort pågående och kommande behov av underhåll på järnvägen, något som direkt och indirekt påverkar järnvägstrafiken och alla de resenärer som är beroende av den. Planerade och oplanerade stopp, där över 3 miljoner tågresenärer under 2023 reste med någon av Nobinas ersättningsbussar på uppdrag åt bland annat Öresundståg, Norrtåg, SJ Stockholmståg, Skånetrafiken och SL.
Genom den nya webplatsen kan resenären följa bussen i realtid och på en karta, få information om vart den avgår ifrån, vilket tåg den ersätter och när du beräknas vara framme och även få registreringsnummer på bussen.
− Som resenär kan avsaknaden av information vara en lika stor källa till frustration och irritation som förseningen i sig, och detta har stor påverkan på förtroendet till tågtrafiken. Något som vi vill lösa med den nya störningswebben, där vi ger resenären information i realtid. Med tillgång till relevant information direkt i din telefon och som med sitt API går att integrera direkt i de appar eller plattformar som våra kunder och samarbetspartner använder, säger Daniel Mohlin, Produkt och systemchef för ersättningstrafik på Nobina.
Ersättningstrafik.se visar idag all ersättningstrafik som Nobina idag kör på uppdrag åt våra kunder och samarbetspartners i Norden. Plattformen är tillgänglig för alla och kan med sitt API integreras i de appar, plattformar eller skyltar som Nobinas kunder och samarbetspartners använder och där resenärerna är vana att hitta information om tågtrafiken.
Lämna ett svar