
Scania lanserade sin nya elbussplattform på Busworld i Bryssel i höstas. Nu har företaget fått de första beställningarna. Foto: Ulo Maasing.
Buss- och lastbilstillverkaren Scania ökade sin försäljning av bussar kraftigt under det andra kvartalet i år. Starkast var ökningen utanför Europa. Samtidigt dämpades lastbilsförsäljningen något. Det framgår av Scanias delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen.
Under det andra kvartalet fick Scania också de första beställningarna av sin nya batterielektriska bussplattform som lanserades på mässan Busworld i Bryssel förra året.
Både omsättning och lönsamhet för fordonsjätten ökade under det första kvartalet. Omsättningen ökade med nio procent till 55,4 miljarder kronor medan rörelseresultatet, lönsamheten, ökade med 32 procent till drygt åtta miljarder kronor. Det gav en rörelsemarginal på 14,5 procent.
Under första halvåret ökade Scania sin omsättning med fjorton procent till 110,5 miljarder och rörelseresultatet med 27 procent till 15,6 miljarder.
Företaget särredovisar inte de ekonomiska siffrorna för bussverksamheten.
Totalt fick Scania under det andra kvartalet order på 1 473 bussar. Det är en ökning med 22 procent jämfört med samma period förra året då Scania fick beställningar på 1 212 bussar.
Den amerikanska marknaden, dominerad av Latinamerika, var under kvartalet Scanias största bussmarknad med 766 sålda bussar under det andra kvartalet. I Europa sålde Scania 398 bussar, en ökning med sex procent jämfört med förra året.
På den europeiska bussmarknaden var inte Scania någon gigant med 5,1 procents marknadsandel under kvartalet.
Lastbilsförsäljningen under kvartalet minskade med fyra procent jämfört med förra året, från 18 568 till 17 761 lastbilar.
Ser man till årets sex första månader ökade Scanias orderingång på bussar med femton procent till 2 717 bussar. Antalet levererade bussar under halvåret var 2 577, upp tretton procent jämfört med samma period i fjol.
Lämna ett svar