Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nygamla vägar för brittiska bussar och tåg

När all busstrafik i Storbritannien avreglerades på 1980-talet var London ensamt om att upphandla busstrafik i konkurrens på svenskt sätt. Foto: Ulo Maasing.

En återreglering av busstrafiken och förstatligande av järnvägarna väntar britterna. När Storbritanniens kung Charles III på onsdagen öppnade det brittiska parlamentet blev det klart att stora förändringar ska genomföras när det gäller kollektivtrafiken i landet. I den regeringsförklaring som kungen läste upp slås det fast att den nya labourregeringen vill öppna för lokala och regionala myndigheter att återta kontrollen av busstrafiken i landet samt förstatliga de privatiserade järnvägsföretagen.

Förutom i London har under senare år även busstrafiken i Manchesterregionen upphandlats i konkurrens. Men i övriga regioner har det i praktiken inte varit möjligt att upphandla trafiken på samma sätt.

Nu öppnar Labourregeringen i ett lagförslag, Better Buses Bill, för upphandlad trafik överallt för att ge lokala politiker och myndigheter större kontroll över trafiken. Regeringen vill också stödja och skynda på en sådan utveckling.

Den nya regeringen avser också att avskaffa det förbud mot etablering av samhällsägda bussföretag som har gällt under de konservativa regeringarna.

Den privatiserade tågtrafiken i Storbritannien ska åter förstatligas. Det ska ske stegis när tågföretagens nuvarande koncessioner löper ut.

1980-talet
Det var på 1980-talet som linjetrafik med buss avreglerades i Storbritannien. Först ut var den långväga busstrafiken som öppnades upp och från 1986 avreglerades också all lokal och regional busstrafik i landet. Londonområdet undantogs. Där upphandlades busstrafiken på samma sätt som i Sverige.

I övrigt blev det fritt fram för alla företag som ville köra lokal och regional busstrafik. Företagen fick själva sätta biljettpriserna och bestämma utbudet samt konkurrera med varandra. Vissa olönsamma linjer kunde dock subventioneras av de lokala myndigheterna efter upphandling. Ett av motiven till avregleringen var att nästan all busstrafik i landet förlorade resenärer år efter år.

Efter avregleringen återstod endast en handfull samhällsägda bussföretag. Det största var Lothian Buses i Edinburgh. Ett annat var Nottingham City Transport där Transdev gick in som minoritetsägare. Reading Buses utanför London fortsatte också med kommunen som ägare.

Efter en uppgång i resandet började busstrafiken åter förlora kunder. 2019 gjordes det 1,5 miljard färre bussresor i Storbritannien än 1985 och mer än 1300 busslinjer hade lagts ner. Nergången accelererade i samband med covid-19-pandemin. I Manchesterregionen mötte politikerna tidigt nedgången med att åter börja upphandla trafik i konkurrens. Nu öppnar den nya brittiska regeringen dörrarna på vid gavel för lokala och regionala upphandlingar och även för att regioner och kommuner ska kunna köra trafik i egen regi.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Hur många år behöver man på sig för att göra något bättre? Nu har de privata drivit kollektivtrafik i 30-40 år och det blir bara sämre och sämre, i alla länder?
    Kanske någon liten ”privatist” nu protesterar säger att det inte alls är någon dålig kollektivtrafik som nu körs? Förmodligen åker du inte i kollektivtrafiken själv särskilt ofta, ja förmodligen inte alls?
    Kanske har ni bättre bussar nu, men det skulle nog Regionerna också haft, ja ändå bättre rent av, både för passagerare och förare! Man har idag knappast någon bättre turtäthet, men det kanske man kan skylla på beställaren? Men på ett område är man bevisligen helt usla på och det är personalpolitiken. Ja om trafikbolagen var så bra som de nu påstår, så skulle de väl inte ha någon personalbrist? Alla vill ju jobba för ett bra företag? Men, eftersom man saknar personal, och bristen ökar, så är det helt klart ett område som blivit sämre med åren, mycket sämre!.
    Bussbolagen utbildar inga nya förare idag, som SL gjorde i egen regi. Bussbolagen har ett sagolikt uselt BBA, som är långt ifrån SL:s avtal och ”staketregler” det tänkas går. Kejsaren är naken, och förstår inte vad som krävs och då är det lika bra att kollektivtrafiken går tillbaka till de icke vinstdrivande regioner.
    Ja, är det någon som kan föreställa sig vilken trafik vi har om 30 år om man fortsätter upphandla kollektivtrafiken av den billigaste hästhandlaren???

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)