Volvo Bussar redovisar ett starkt andra kvartal med kraftigt ökade leveranser. Samtidigt sjönk orderingången på bussar betydligt. Det framgår av Volvokoncernens delårsrapport som presenterades på torsdagsmorgonen. Volvo Bussar mer än fördubblade sitt rörelseresultat jämfört med andra kvartalet förra året.
Volvos koncernchef Martin Lundstedt skriver i en kommentar till delårsrapporten att företaget har haft ”en särskilt god utveckling för bussar i Nord- och Sydamerika. De ökade volymerna, en god utveckling inom serviceverksamheten och den omstrukturerade affärsmodellen i Europa gav stöd åt resultatet.”
Den kraftigt minskade orderingången har sannolikt en direkt koppling till att Volvo har avvecklat sin karosseriproduktion i polska Wroclaw. Flytten av produktionen av stadsbussarna till egyptiska MCV har inneburit attVolvo Bussar en tid inte kunnat ta emot några order. Produktionen av turist- och långfärdsbussarna var tänkt att flyttas till spanska Sunsundegui. Men som vi tidigare rapporterat stoppades de planerna nyligen och en rad order annullerades av Volvo, samtidigt som företaget inte kunde ta några nya beställningar. När och var produktionen av modellerna 9700 och 9900 ska komma igång är i nuläget oklart. Delårsrapporten ger inga besked om detta.
Volvo levererade under kvartalet 1 644 bussar, en ökning med 29 procent jämfört med samma period förra året. Särskilt stark var ökningen i Mexiko, men också flertalet övriga marknader ökade. Samtidigt sjönk orderingången med 21 procent jämfört med andra kvartalet 2023.
Omsättningen för bussarna ökade långsammare än leveranserna, med 21 procent till 6 551 miljoner kronor. Rörelseresultatet förbättrades kraftigt, från 219 miljoner andra kvartalet förra året till 554 miljoner i år. Rörelsemarginalen landade på 8,5 procent.
Totalt fick Volvo Bussar under andra kvartalet beställningar på 1 377 bussar mot i fjol 1 743. Av de beställda bussarna var 153 helelektriska, ner med 52 procent jämfört med förra året.
Under årets första sex månader fick Volvo order på 2 251 bussar mot 3 582 samma tid i fjol, en minskning med 37 procent. Beställningarna på elbussar minskade med 46 procent, från 365 till 198 bussar.
Bussarna är en lillebror i AB Volvo. Lastbilarna omsatte under andra kvartalet 95 132 miljoner, anläggningsmaskinerna 24 423 miljoner och Volvo Penta 55 216 miljoner.Totalt omsatte Volvokoncernen under andra kvartalet 140 249 miljoner kronor.
Bussarna har också den svagaste lönsamheten med en rörelsemarginal på 8,5 procent under det andra kvartalet. Det kan jämföras med lastbilarnas 13,9 procent och anläggningsmaskinernas 15,9 procent.
Lämna ett svar