Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utsläppen ökar – dramatisk nedgång för biodrivmedel

Försäljningen av HVO100 ökar något men totalt rasar försäljningen av biodrivmedel, samtidigt som utloppen av växthusgaser ökar. Foto: Svebio.

Ändringarna av reduktionsplikten gör att koldioxidutsläppen från diesel och bensin ökade kraftigt under första kvartalet i år, jämfört med samma tid förra året. De hållbara biodrivmedlens andel halverades under första kvartalet, jämfört med motsvarande period 2023. Det visar Drivkraft Sveriges omställningsbarometer som presenterades på torsdagen.

Barometern visar att andelen hållbara biodrivmedel under första kvartalet var 13,2 procent vilket kan jämföras med 27,8 procent för motsvarande period föregående år.

– Ett tydligt trendbrott i användningen av biodrivmedel som beror på en minskad ambition inom reduktionsplikten. Totalt stod låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel för närmare fem procent av drivmedelsleveranserna första kvartalet 2024 vilket kan jämföras med drygt 21 procent för samma period 2023, säger Viktor Gunnarsson ansvarig för Konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.

– De fossila koldioxidutsläppen har ökat med ca 24 procent första kvartalet 2024 jämfört med motsvarande tid 2023, trots att rena och höginblandade biodrivmedel ökar.

Andelen rena eller höginblandade biodrivmedel ökade nämligen från 6,3 till 8,4 procent av drivmedelsleveranserna, främst genom ökade mängder HVO100.

Klicka här för att ladda ner Omställningsbarometern.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)