De omfattande leveransförseningar av bussar som nu drabbar bussföretag, regionala kollektivtrafik-myndigheter och resenärer börjar likna ”den perfekta stormen”. Det säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till Bussmagasinet med anledning av vår artikel nyligen om förseningarna. Leveranser av minst tusen nya bussar, huvudsakligen elbussar, är försenad på obestämd tid. Problemen bottnar enligt Anna Grönlund i flera orsaker: störningar i de globala leveranskedjorna, egna krav på social hållbarhet från vissa regioner samt nya EU-regler.
Förseningarna innebär att bussföretag tvingas köra med betydligt äldre bussar än planerat i samband med nya trafikavtal.
Enligt Anna Grönlund vittnar nästan alla medlemsföretag i Sveriges Bussföretag om leveransproblemen.
– Störningarna i leveranser av bussar börjar alltmer likna en perfekt storm. Störningar i materialleveranser orsakade av krig och problem i de globala leveranskedjorna påverkar naturligtvis leveranser av både material och hela fordon mellan olika kontinenter, säger Anna Grönlund.
Till det kommer de nya regelverk som EU beslutat. Utöver det har också enstaka svenska regioner aviserat helt egna hållbarhetskrav på fordon, vilket ytterligare kraftigt minskar möjligheterna att få fram bussar och batterier.
Anna Grönlund framhåller att problemen är kända för alla i buss- och kollektivtrafiken.
– En eloge till de huvudmän som nu gör gemensam sak med sina trafikföretag för att lösa situationen på ett pragmatiskt vis och efter bästa förmåga. Att i de här läget utdela viten för försenade bussleveranser är obegripligt. Dagens situation ligger helt utanför bussföretagens kontroll och rådighet säger hon.
– För företag inom turist- och beställningstrafiken, där volymerna inte är lika stora, är problemen just nu också omfattande. Många av våra medlemsföretag som kör i det segmentet vittnar exempelvis om att de inte heller får fram reservdelar, rena standardkomponenter, till sina fordon och att bussar då blir stående och kunder får bokas av. Och det precis när branschen börjat återhämta sig efter coronapandemins stålbad.
Anna Grönlund ställer också krav på bussleverantörer och fordonsindustri.
– Fordonsindustrin måste nu ta sitt ansvar och också aktivt stötta de svenska bussföretagen, både ekonomiskt men också i dialogen med bussföretagens kunder. Vi har fört fram problemen till fordonsindustrins branschorganisation, Mobility Sweden.
En gång i tiden hade vi två busstillverkare i Sverige. Och aldrig några problem med leveranser?
Ja hur många minns hur det var förr; ”Svenskt stål biter”, ”Volvos värde varar”, ”Made in Sweden”? Kvalité gick före maximerad vinst?
Att sälja ut svenska företag till utlandet som kapitalisterna nu gjort kostar, det har sitt pris, ja det ser väl var och en nu? Att förlita sig på billiga utvecklingsländer på andra sidan jordklotet är ett lotteri.
Alla som nu säger det blir för dyrt att köpa svensktillverkat borde åka på en studieresa till Japan. Ett land som tillverkar allt själva, utan att ha så många naturresurser som Sverige? Ett land där arbetarna inte går på svältlöner och bara 2,5% går arbetslösa, ja som snart svenska avtal hamnar på, med en arbetslöshet på 7,7%? Och ett land där det är billigt att åka kollektivtrafik, som går med 3 minuters intervall och är alltid i tid. Ja, nästan, när det var både jordbävning och tornado nu gick man ut och sa att Shinkansen var 12 minuter försenad vid Osaka men vid ankomst till Tokyo var den bara tre minuter sen och för det bad man resenärerna så mycket om ursäkt! Ja, och som sagt, kollektivtrafiken i Japan är billigare än Sverige.
Så, kanske ska man börja tillverka bussar i Sverige igen, det blir en vinstlott för alla. Ja, bättre bygga en bussfabrik som tillverkar svenskanpassade bussar, än ösa in pengar i en batterifabrik som inte säljer några batterier?
Jo, nu minns jag, en sak som man inte tillverkar i Japan utan köper från Kina är de vita handskarna alla bussförare har när de kör buss. Men handskar är ju inte lika komplicerade saker som elbussar, så det kan man väl köpa från närområdet?