Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kanada inför 100-procentig tull på kinesiska elfordon

Kanada inför 100 procents tull på alla elfordon från Kina. Foto: Wladyslaw/Wikimedia Commons.

Kanadas premiärminister Justin Trudeau meddelade på tisdagen att landet kommer att införa 100-procentig tull på alla elfordon från Kina. Den kanadensiska tullen ska gälla alla elfordon som tillverkas i Kina, även bussar. De lägre strafftullar som EU har beslutat om gäller däremot endast personbilar.

Syftet med de kanadensiska tullarna är, meddelade Justin Trudeau, att möta Kinas avsiktlig överkapacitet när det gäller tillverkning av elfordon.

– Aktörer som Kina har valt att ge sig själv en orättvis fördel på den globala marknaden, skadar våra viktiga industrier och ställer kanadensiska bil- och metallarbetare utan arbete, sa Trudeau.

Från kinesiskt håll har införandet av de kanadensiska tullarna mötts av hård kritik och Kina hävdar att tullarna strider mot världshandelsorganisationen WTO:s regelverk.

Taggat som:

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Kapitalism är att få monopol?
    Dumpa marknaden så konkurrenterna slås ut, och när du är ensam herre på täppan har kunderna ingen annan möjlighet än att dyrt få betala?
    Vad är det sedan som säger att Kina förblir ett lågprisland? När arbetarna där vill ha större andel av vinsten så blir de en dag lika ”dyra” som svenska bussarbetare? Vad har man då vunnit på att flytta fabrikerna dit?
    Som exempel, Svensk Tekoindustri var världsledande, men det var billigare att sy kläder i Portugal, och senare i Bangladesh? Nu måste vi importera allt, ingen beredskap alls, trots att krigshoten duggar tätt i världen?
    Det bästa ett land kan göra är att inte lägga alla ägg i samma korg. Är man självförsörjande, i möjligaste mån, så är man fri. Sprid ut riskerna, det borde man väl förstå även här i Sverige 2024?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)