Vid nyår sänktes reduktionsplikten. Nu höjer regeringen den på nytt, men inte till tidigare nivå. Beskedet kom på en presskonferens med Tidöpartierna på tisdagsmorgonen. Sänkningen, som fått skarp kritik från oppositionen och miljörörelsen, skulle öka de fossila utsläppen i Sverige med omkring fyra miljoner ton årligen enligt regeringens egna beräkningar. Samtidigt som reduktionsplikten höjs sänks drivmedelsskatten.
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsbolagen är skyldiga att blanda in biobränslen i bensin och diesel för att minska klimateffekten.
Sänkningen av reduktionsplikten syftade till att få ned bränslepriserna. Under 2023 var reduktionsplikten 7,8 procent för bensin och 30,5 för diesel. Från årsskiftet är den sex procent för både bensin och diesel. Nu höjs den till tio procent.
– Vi ska lyckas med konststycket att både sänka reduktionsplikten och nå våra miljömål, förklarade energi- och näringsministern Ebba Busch (KD).
– Jag är nöjd med att vi nu går fram med en gyllene lösning som gör att vi klarar EU-kraven, samtidigt som den har en acceptans hos medborgarna, sa klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari.
– Den nya reduktionsplikten motsvarar en minskning av de fossila utsläppen på två miljoner ton fram till 2030, inräknat den sänkta drivmedelsskatten.
I den nya reduktionsplikten kan också el från publika laddstationer räknas in.
– Det ökar drivkrafterna för elektrifieringen, sa Ebba Busch.
Enligt regeringen ska de sänkta drivmedelsskatterna mer än kompensera för den höjda reduktionsplikten. Skattesänkningen motsvarar cirka tre miljarder kronor nästa år och sex miljarder 2026.
Lämna ett svar