Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania Touring – nu med gasdrivlina

Scania lanserar nu sin turistbuss Touring för gasdrift. Foto: Scania.

 

Scania lanserar nu sin turist- och långfärdsbuss Scania Touring med gasdrivlina. Bussen kan köras på såväl flytande biogas (LBG) som flytande naturgas (LNG) eller en blandning av de två. Med biogasdrift är modellen godkänd för miljözon 3 i Stockholm.

– Den nya versionen av Scania Touring gör det möjligt för operatörer av långfärdsbussar att öka hållbarheten utan stora investeringar eller att verksamheten påverkas menligt, säger Carl-Johan Lööf, Head of Product Management, People Transport Solutions, Scania.

Den nya versionen av Scania Touring har en 13-liters gasmotor som kan drivas av såväl flytande biogas som flytande naturgas eller en blandning av de båda. Foto: Scania.

Den nya versionen av Scania Touring kommer med en 13-liters gasmotor som ger 410 hk (302 kW) och 2000 Nm. Med standardtank är räckvidden över 100 mil på en tankning.

– Den här bussen ger en effekt, ett vridmoment och en räckvidd som motsvarar en dieseldriven buss, samtidigt som den minskar bullernivåerna och ger lägre driftskostnader, framhåller Carl-Johan Lööf.

Gabussar har länge använts i komprimerad form för bussar i stads- och förortstrafik. Under de senaste åren har den tekniska utvecklingen gjort det möjligt att kyla ner gasen och omvandla den till en energität vätska – LBG/LNG – vilket gör den till en mer hållbar lösning för tunga fordon i fjärrtrafik.

– Biogas kan spela en viktig roll i att fasa ut fossila bränslen från tunga transporter, särskilt i fjärrtrafik och långväga transporter. Infrastrukturen för drivmedelsproduktion och tankstationer fortsätter att byggas ut, inte minst i Europa, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Business Manager, Scania.

Biogas är ett fossilfritt och förnybart drivmedel som ger upp till 90 procent minskade koldioxidutsläpp jämfört med diesel i perspektivet ”well-to-wheels”, eller från källa till hjul.

– Lösningarna är verkligen cirkulära och jag anser att vår 13-liters gasdrivlina är det mest hållbara och gångbara alternativet på marknaden för turistbussoperatörer. Dessutom är den godkänd för miljözon 3 i Stockholm. Det är bättre för miljön, tystare, smartare och, allra viktigast, tillgängligt här och nu, konstaterar Jonas Strömberg.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)