Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utredning: Ingen fördel att SL äger bussar

En utredning som SL har gjort visar inte på några fördelar med att SL och inte trafikföretagen äger bussarna. Foto: Ulo Maasing.

Det finns inga nämnvärda fördelar med att SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, själv ska äga några bussar. Däremot finns det flera fördelar med att trafikföretagen själva äger bussarna och ansvarar för dem. Det blir dyrare om SL själv äger bussarna. Men SL bör i framtiden säkra tillgången på bussar i samband med skifte av trafikavtal. Det föreslår en utredning som SL har gjort om vem som ska äga bussarna i SL-trafiken.

När det gäller tunnelbanan, pendeltågen, lokalbanor och spårvagnar äger SL det mesta av både infrastruktur och fordon, likaså depåer. Men när det gäller busstrafiken finns det ingen anledning att SL ska äga bussarna, i alla fall inte om trafiken upphandlas som idag.

Däremot finns det flera fördelar med att trafikföretagen själva äger bussarna. Det konstaterar en utredning som SL har gjort.

Utredningen räknar upp en rad fördelar med att bussföretagen äger de bussar som körs i SL-trafiken: Bussflottan anpassas bättre till trafikuppdraget, bussföretagen kan optimera fordonsflottan, göra den så effektiv som möjligt och dimensionera fordonsflottan på ett kostnadseffektivt sätt.

Utredningen avvisar att SL skulle äga några bussar eller leasa bussar för att sedan låta bussföretagen använda dessa. Bussföretagen är bättre på att hantera den risk som det innebär att äga fordon. Och om bussföretagen äger bussarna förstärks deras incitament att underhålla dem och se till att de håller en bra standard.

Ytterligare ett argument för att bussföretagen och inte SL ska äga bussarna är elektrifieringen. Den innebär en förskjutning i kostnaderna från drift till investering av bussarna. Dessutom blir avskrivningstiderna längre.

– Fordonskostnaden kan komma att bli ett konkurrensmedel mellan olika trafikutövare vid anbudstillfällen och bli än mer viktigt för
kostnadseffektiviteten, skriver utredningen.

Om SL skulle äga bussarna skulle kostnaderna troligen bli större än när bussföretagen äger dem, summerar rapporten.

Men eftersom många upphandlingar av busstrafik överprövas behöver SL ta höjd för att det finns tillgång till bussar i samband med övergången till nya trafikavtal.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)