
Efter det senaste årets kraftiga nedskärningar höjs nu biljettpriserna i kollektivtrafiken i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.
Efter årets och fjolårets stora nedskärningar i kollektivtrafiken i Region Storstockholm ska biljettpriserna i SL-trafiken höjas nästa år. 30-dagarskortet höjs med 40 kronor till 1060 kronor, enkelbiljetter med en krona till 43 kronor medan priserna för ungdomar, studenter, pensionärer och färdtjänstresor behålls oförändrade för tredje året i rad.
Det är något av innehållet i den budget som den styrande majoriteten i Region Stockholm presenterade på torsdagen. Bakom budgeten står Centerpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. SL svarar för ungefär hälften av all kollektivtrafik i Sverige.
– Vi har inte lagt in några riktade besparingar på SL under nästa år. Inför 2026 ska vi däremot utveckla kollektivtrafiken och siktar särskilt på att locka bilister, sa trafikregionrådet Anton Fendert (MP) när regionens budget presenterades på en pressträff.
– Ett nittiotal busslinjer har skurits ned och ett tjugotal har lagts ned helt. Neddragna bussar förblir neddragna. Och de högsta SL-priserna någonsin blir 40 kronor dyrare, kommenterar oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Totalt får SL-trafiken nästan 13,2 miljarder från a. Det är 1,2 miljarder eller 9,8 procent mer än i år. För att få ekonomin att gå ihop ska SL dessutom ta in 9,7 miljarder i biljettintäkter. Forna tiders självfinansieringsgrad på 50 procent är alltså långt borta.
Egen regi
För att öka SL:s inkomster ska SL satsa mer på biljettförsäljning till företag, till arrangörer av evenemang, nöjen och konferenser samt på prov införa prenumeration på 30-dagarsbiljett.
De tidigare brett politiskt förankrade planerna på ett pristak på enkelbiljetter, så kallad capping, är spolade. Däremot ska capping på månads- och årsbasis utredas, likaså terminsbiljetter för studenter.
Tankarna på att köra delar av trafiken i egen regi finns kvar. Trafiknämnden får i uppdrag ”att stärka kompetensen inom egen regi, i syfte att kunna realisera en neutral inställning till driftsformer samt stärka effektivitet och kvalitet inom trafiken”.
Fler stombusslinjer än i innerstaden ska få påstigning genom alla dörrar.
Det ska också bli fler butiker i kollektivtrafikens stationer. Fokus ska ligga på mat, dryck och annan service. Ett pilotprojekt med nattrafik på tunnelbanan ska genomföras 2026. Ännu en tunnelbanelinje, till Bromma Parkstad (nuvarande flygplatsen) ska utredas.



Artiklar(RSS)
Myndigheterna i Österrikiska huvudstaden Wien har beslutat att 2025 kommer det nuvarande priset på årsbiljetten för kollektivtrafiken blir kvar. Det här är ett pris som borde få dig att fundera över hur motiverat priset på en årsbiljett för kollektivtrafiken i Stockholm är rimlig.
Ett årsbiljett för kollektivtrafiken i den Österrikiska huvudstaden Wien kostar 365 euro,
vilket innebär att den bara kostar en euro per dag (12.5 kronor).
Detta pris är desto förmånligare eftersom årsbiljetten tillåter ett obegränsat antal resor i alla former av transport (buss, spårvagn och tunnelbana – tunnelbana).
Enstaka biljetter kostar 2.40 euro.
SL motsvarighet i Wien är Wiener Linien
https://shop.wienmobil.at/en/products/ANNUAL_VIE
Dyrare biljett, färre betalande resenärer? Eller, antalet resenärer blir kvar, men fler plankar?
Läste om en plankare i Norrköping som åkt gratis i tre år när kontrollen gav honom en bot, det var ändå lönsamt sa han? Ja, hur ska man få folk att ärligt betala sin biljett? Det vore intressant att veta vad politikerna har för idéer på en kollektivtrafik där alla betalar, både kontant och via skatten?