Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen satsar mest på vägarna (uppdaterad)

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) och bostds- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) presenterade på torsdagsförmiddagen regeringens infrastrukturproposition.

Det blir satsningar på vägarna som får mest pengar i den infrastrukturproposition som regeringen presenterade på torsdagsförmiddagen. ”En historisk satsning på infrastrukturen”, kommenterade bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på den presskonferens där regeringen presenterade sin plan för infrastrukturen under åren 2026 – 2037. Han lovade också att bryta det eftersatta underhållet av vägar och järnvägar och att underhållet ska prioriteras.

Den ekonomiska ramen för transportinfrastrukturen uppgår till 1 171 miljarder kronor under åren 2026 – 2027.

– Det är drygt 200 miljarder mer än i den nuvarande infrastrukturplanen, kommenterade Andreas Carlson.

Men i själva verket handlar det om mer pengar. Regeringen lyfter nämligen ut finansieringen av Trafikverket med dess 9 800 anställda, ”förvaltningskostnaderna”, ur infrastrukturpropositionen. Det ger enligt Andreas Carlson ytterligare 59 miljarder till själva trafiksystemet. Det betyder att ramen för vägar och järnvägar höjs med 262 miljarder jämfört med den nuvarande planperioden.

Välkomnas av bussföretagen

Regeringen vill in sina förslag öka satsningen på länsplanerna. Beloppsgränsen för namngivna objekt i länsplanerna ska höjas från 50 till 75 miljoner kronor. Det välkomnas av Sveriges Bussföretag.

– Mycket av innehållet i regeringens infrastrukturproposition är ju känt sedan tidigare då regeringen valt att presentera delar vid olika presskonferenser i närtid.

– Höjningen av beloppsgränsen för namngivna objekt i länsplanerna är en välkommen förändring som ger regionerna möjlighet att i större utsträckning prioritera de insatser som ger mest nytta. Mycket av den infrastruktur som behövs för att göra busstrafiken attraktiv ryms inom åtgärder i länsplanerna, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

– Genom att lyfta ut Trafikverkets förvaltningsanslag ur själva infrastrukturen ökar vi effektiviteten och kostnadskontrollen. Och en mycket, mycket bättre kostnadskontroll är helt nödvändig, kommenterade finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Vägarna vinnare
– Vi har ett tungt fokus på att återta det eftersatta underhållet av vägar och järnvägar, sa Andreas Carlson på torsdagens presskonferens.

Till den ekonomiska ramen i propositionen kommer också statens inkomster från bland annat trängselskatter och banavgifter. Det ger en total satsning på transportinfrastrukturen på 1 315 miljarder under tolvårsperioden.

Det är främst vägarna som är vinnare med regeringens politik. Drift och underhåll av vägnätet får 354 miljarder, medan järnvägarna på motsvarande sätt får 210 miljarder. Det innebär att underhållsskulden på vägnätet arbetas bort, medan mycket av underhållsskulden för järnvägarna kommer att finnas kvar.

Regeringen vill också satsa 607 miljarder på investeringar i ny transportinfrastruktur. Där ska resor till arbete och utbildning samt näringslivets transporter prioriteras och samhällsekonomisk lönsamhet vara vägledande. Regeringen vill också pröva alternativa finansieringsformer för vissa stora projekt, bland andra Östlig förbindelse under Saltsjön i Stockholm.

– Och vi ställer inte olika transportslag mot varandra. Alla transportslag behövs, förklarade Andreas Carlson.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)