
Striden om 40-miljardersupphandlingen av T-banetrafiken i Storstockholm går vidare. Foto: Ulo Maasing.
Den laddade upphandlingsstriden om vem som ska köra tunnelbanetrafiken i Storstockholm går vidare. Keolis Sverige har nu överklagat en dom från förvaltningsrätten . Förvaltningsrätten gick på SL:s linje, vilket innebar att Connecting Stockholm, ägt av brittiska Go-Ahead och Singaporeägda ComfortDelGro ska tilldelas trafiken. Trafikavtalet bedöms vara värt 40 miljarder kronor.
Fyra anbudsgivare deltog i upphandlingen. Keolis hävdade i förvaltningsrätten att SL i upphandlingen har ”brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling, transparens, proportionalitet och konkurrens”. Bland annat pekade man på att Keolis, som la sitt bud tillsammans med Alstom, aldrig bjöds in till förhandling med SL, något som däremot gjordes för Connecting Stockholm.
I överklagandet till kammarrätten står Keolis – Alstom fast vid sin uppfattning och framhåller att anbudet från Keolis – Alstom är 1,7 miljarder billigare för regionen än det vinnande anbudet.
För att kammarrätten ska ta upp ärendet krävs det att Keolis – Alstom får så kallat prövningstillstånd av domstolen. Enligt SL tar det oftast fem – sex månader innan ett sådant besked kommer.
– Vi hoppas naturligtvis att det ska gå fortare än så, kommenterar Claes Keisu på SL:s presstjänst.
Kammarrätten har också beslutat att SL och trafiknämnden i Region Stockholm inte får skriva avtal med Connecting Stockholm innan domstolen har avgjort ärendet.
Keolis – Alstom vill att kammarrätten granskar hela upphandlingen. Bland annat anser man att förvaltningsrätten inte har varit tillräckligt noggrann med att sätta sig in i upphandlingen.
– Det finns anledning att betvivla riktigheten i förvaltningsrättens bedömning av vad som krävs för domstolens utredningsskyldighet, skriver Keolis – Alstom till kammarrätten.
Ursprungligen skulle det nya trafikavtalet börja gälla i maj 2025. För att trafikförvaltningen ska kunna ingå avtal måste målet vara slutligen avgjort i domstol. Om kammarrätten inte ger prövningstillstånd så står förvaltningsrättens dom fast, under förutsättning att överklagande inte sker till högsta förvaltningsdomstolen.
– Vi vet alltså inte hur länge eventuella domstolsprocesser kan ta, säger Claes Keisu på SL.
– Tunnelbanan är blodomloppet i Stockholms kollektivtrafik och måste rulla. Det nuvarande avtalet med MTR sträcker sig till november 2025. Men om domstolsprocessen tar så lång tid att ett nytt avtal inte kan träda i kraft då har vi möjlighet att med stöd av en EU-förordning göra en temporär direkttilldelning av tunnelbanetrafiken. Hur ett sådant avtal i såna fall skulle utformas och med vem det skulle ingås kan vi självklart inte svara på idag.
Det var i januari som trafiknämnden i Region Stockholm tilldelade Connecting Stockholm det elvaåriga avtalet för Stockholms tunnelbana. I avtalet ingår bland annat trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer. Avtalsvärdet är cirka 40 miljarder kronor.
Då riktade Jan Kilström, vd för Keolis Centraleuropa och tidigare vd för Keolis Sverige, stark kritik mot SL.
– Så här ska inte en offentlig upphandling fungera. Genom att diskvalificera tre av fyra anbud valde Region Stockholm och Trafikförvaltningen (SL) att inte utsätta upphandlingen för konkurrens. I stället väljer Region Stockholm att betala två miljarder kronor extra samtidigt som man kämpar med miljardunderskott, sa Kilström.
Lämna ett svar