Många regioner höjer på nyåret biljettpriserna i kollektivtrafiken. Dock inte Blekinge. Där har bland annat en ny zonindelning gjort att Blekingetrafikens intäkter har ökat och en kraftig höjning av priset för korta resor har inte slagit mot försäljningen av enkelbiljetter.
Blekingetrafiken har under året gjort två ändringar av sina priser. I februari höjdes biljettpriserna med i snitt 9,3 procent för att möta de ökade kostnaderna i kollektivtrafiken.
Men prishöjningen skrämde inte bort resenärerna. Trots att Blekingetrafikens sommarbiljett hade en något svagare försäljning ökade Blekingetrafikens biljettintäkter med sju procent under tiden 1 februari, när priserna höjdes, till 31 augusti.
I början av september gjorde Blekingetrafiken ännu en prisförändring. Då infördes en ny zonindelning och justerade zonpriser. Tidigare var varje kommun indelad i en tätortszon och en landsbygdszon. I det nya systemet blev varje kommun en zon. Med de särskilda skärgårdszonerna fanns tidigare tretton zoner i Blekinge som med den nya indelningen reducerades till fem.
Samtidigt infördes en möjlighet för resenärerna att blippa sitt betalkort ombord på bussen.
Från den 2 september, då ändringarna genomfördes, och 30 dagar framåt ökade Blekingetrafikens intäkter med tio procent. Och försäljningen av enkelbiljetter var stabil, trots att priset på kortare resor höjdes med 23 procent, från 26 till 32 kronor.
Blippningen slog också igenom snabbt hos Blekingeborna och står nu för sju procent av alla sålda biljetter. Försäljningen av 365-dagarsbiljetter har ökat med hela 35 procent.
Lämna ett svar