Nästan hundra procent av alla stadsbussar som såldes i Kina under det första halvåret 2024 var antingen elbussar, elhybrider eller bränslecellsbussar med elbussar som helt domnerande av de tre kategoriserna. Däremot är andelen nya elbussar i regiontrafik, intercitytrafik, betydligt lägre: endast sex procent. Flertalet turistbussar var fortsatt dieseldrivna. Det framgår av en rapport från tankesmedjan och forskningsinstitutet ICCT, International Council on Clean Transportation.
Rapporten kartlägger försäljningen av utsläppsfria tunga och medeltuynga nyttofordon i Kina under perioden januari – juni i år.
Sammanlagt såldes under första halvåret i år cirka 77 700 utsläppsfria tunga fordon i landet. Lastbilarna dominerar med 64 500 sålda enheter, medan utsläppsfria bussar uppgick till 13 200. Försäljningen av utsläppsfria bussar fortsatte dock att minska. Anledningen är att marknaden är mättad, inte att det sker en övergång till andra drivmedel.
Försäljningen av utsläppsfria busssar i Kina varierade kraftigt från månad till månad under första halvan av 2024. Januari och april var utpräglade toppmånader.
Av de emisionsfria stadsbussar som såldes i Kina under första halvårfet var 96 procent batterielektriska, två procent elhybrider och två proent bränslecellsdrivna. Av turist- och långfärdsbussarna var 91 procent dieseldrivna, 9 procent batterielektriska och en procent hade en annan drivlina enligt rapporten från ICCT.
Lämna ett svar