Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL: Nej till årskort för fuskåkande

Den som fuskar i SL-trafiken ska inte få välja mellan att betala böter och köpa ett årskort. Arkivbild: Ulo Maasing.

Att den som ertappas med att fuskåka ska få välja mellan att betala böter, tilläggsavgift, och att köpa ett årskort är inget för SL i Storstockholm. Det skriver SL-chefen David Lagneholm till politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm. ”Dagens modell fungerar bra”, skriver Lagneholm.

Bakgrunden är att moderaterna Kristoffer Tamsons och Anna Malm hade föreslagit att den som ertappas med att fuskåka skulle få välja mellan dagens modell och att köpa ett årskort på SL. Idag får fuskaren betala böter på 1 850 kronor samt köpa en enkelbiljett.

– Vi vill inte bara använda piska utan också morötter, skriver de båda moderaterna i sitt förslag som är inspirerat av en liknande satsning i den franska staden Marseille.

Där erbjuds plankare att köpa ett tolv månaders biljettabonnemang och slippa böter. I praktiken innebär det att resenären köper en biljett som gäller i tolv månader, men där betalningen sker månadsvis.

Men det är inget för SL.

– Dagens modell med ett bötesbelopp mot resande som ertappas utan giltig biljett fungerar bra i syftet att skapa en preventiv och repressiv effekt, skriver SL-chefen.

Men han öppnar för att komplettera systemet med ”att hjälpa de som ertappats resande utan giltig biljett för första gången att inte hamna i ett repetitivt system och istället få en vana att köpa och resa med en giltig biljett.”

SL-chefen tror inte heller att de som ertappats med att fuskåka har råd att slanta upp de 10 710 kronorna som ett årskort kostar vid ett tillfälle (i Marseille delas betalningen upp på tolv månader).

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Så om det skulle gå igenom så kan ju dagens årskortskunder börja planka tills de blir påkomna. De köper ju årskortet ändå. Verkar skruvat..

    Sedan kan man ju se det som en annan sak. Reser du med årskort är du antingen ”straffad” eller trogen vaneresenär. På samma sätt som vissa trafikoperatörer låter förare som betett sig illa i trafiken få en depåtjänst i tvätthallen. Inte helt schysst det heller för de som har tvätthallen som sitt vanliga jobb.

  2. Super rimligt att tänka att någon som plankar inte har råd med ett årskort, men att de istället ska ha råd med en engångs biljett med ett prispåslag på nästan värdet av 2 månads kort, och sen ha råd att fortsätta åka lagligt efter det.

    Systemet är ju byggt för att sätta folk i skuld till Lagneholm. Vi kanske kan strypa hans lön lite istället och försöka satsa på att alla ska kunna ha råd med biljetter. Då slipper dem ju dessutom betala ut flera miljoner varje månad för att folk ska trakassera resenärerna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)