Biljettpriserna höjs och flextrafiken slopas i Borlänge, Ludvika och Hedemora. Det beslutade politikerna i Region Dalarnas kollektivtrafiknämnd på torsdagen. Målet är att få en ekonomi i balans sedan regionen beslutat att minska bidraget till kollektivtrafiken med tio miljoner kronor – men samtidigt öka stödet till Tåg i Bergslagen med fem miljoner. Under hösten har Dalatrafik tappat marknadsandelar.
Förra året hade Dalatrafik en marknadsandel på elva procent av de motoriserade resorna. I år har andelen sjunkit till nio procent. Samtidigt har kundnöjdheten sjunkit. Orsaker till det är enligt Dalatrafik nerdragningar av trafik med lågt resande och problem i tågtrafiken.
Från den 1 maj nästa år höjs biljettpriserna i Dalarna med i genomsnitt fyra procent. Dessutom ska flextrafiken på flera orter bort. Det är anropsstyrd trafik som kompletterar den ordinarie linjetrafiken och som måste beställas i förväg. I de större tätorterna har resenären kunnat åka från och till valfri adress, så kallad stadsflex.
Men nu har det blivit för dyrt för Dalatrafik att köra flextrafik i tätorterna.
Redan för två år sedan avskaffades stadsflextrafiken i Falun, och nu ska den bort i övriga tätorter i Dalarna. I sommar försvinner stadsflextrafiken också i Ludvika och Hedemora och om ett år även i Borlänge. I gengäld ska den vanliga stadsbusstrafiken återinföras på helgerna i Ludvika.
Prishöjningarna och slopandet av stadsflextrafiken ska förbättra Dalatrafiks ekonomi med 11,4 miljoner, räknat på helår.
Ni kan ju börja med att komma i tid. Tror aldrig ni har varit i tid någon sin. Få åker jag mellan Grycksbo – falun