Mercedes-Benz blev största elbussmärke i EU under det tredje kvartalet och körde därmed om kinesiska Yutong som var störst under det andra kvartalet. Sammanlagt drygt 1 000 nya eldrivna stadsbussar registrerades i EU under det tredje kvartalet, varav 180 Mercedes-Benz. Av de nya elbussarna var 36 procent av stadsbussarna men bara en procent av långfärdsbussarna eldrivna.
Sverige kom under det tredje kvartalet på fjärde plats i EU när det gäller andelen nyregistrerade utsläppsfria stadsbussar under kvartalet. I Lettland och Danmark var andelen 100 procent, i Nederländerna cirka 98 procent och i Sverige cirka 95 procent.
Samtidigt ger sig allt fler aktörer in på elbussmarknaden, medan marknaden för eldrivna lastbilar är uppdelad på relativt få tillverkare. Det visar den senaste rapporten från tankesmedjan ICCT, The International Council on Clean Transportation.
När det gäller tunga lastbilar, över tolv ton, hade Volvo Lastvagnar 36 procent av marknaden för eldrivna lastbilar i EU under det tredje kvartalet. Tvåa var Renault med 32 procent av marknaden medan Mercedes-Benz var trea med 18 procents marknadsandel.
För bussarna är bilden en helt annan. Ingen tillverkare har någon särskilt hög marknadsandel.
Störst är Daimler Buses, i praktiken Mercedes-Benz, med 16 procent av elbussmarknaden. Därefter följer sex tillverkare med marknadsandelar på 5 – 8 procent: Solaris, BYD, MAN, Karsan, VDL, Ford och Ebusco. Resten av marknaden, 40 procent, är fördelad på en rad tillverkare som inte nämns vid namn i ICCT·s rapport.
Lämna ett svar