Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu kommer elbussar med batteripass – Solaris först i världen

En Solaris Urbino 18 elledbuss i Berlin. Solaris är först i världen med serietillverkade elbussar med batteripass. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris är först i världen med att leverera elbussar med batteripass. Batteripasset är ett digitalt dokument med detaljerad information om batteriernas ursprung, tillverkning och vilka material som ingår. Enligt nya EU-regler krävs batteripass för alla nya elfordon från och med år 2027. Syftet är bland annat åstadkomma en mer hållbar råvaruhantering, både när batterierna tillverkas och när de återvinns.

Batteripasset ger detaljerad information om ett batteri; Sammansättning, materialets ursprung, dess miljöpåverkan men även data som behövs för att man ska kunna återvinna batterierna på ett bra sätt.

I februari 2027 krävs enligt EU-reglerna batteripass för alla batterier, inklusive de som används i elfordon. Men Solaris har nu som första elbussleverantör i världen börjat leverera serietillverkade elbussar med batteripass.

De första bussarna av modell Solaris Urbino 18 har nu levererats till lokaltrafiken i Berlin, BVG. Bussarna är en del av en order på totalt 50 batteridrivna ledbussar som BVG placerade hos Solaris förra året. Leveransen ska vara klar under nästa år. På Solaris bussar kan batteripasset läsas med hjälp av en QR-kod på batterierna.

Bussarna är utrustade med Solaris högenergibatterier med en kapacitet på cirka 700 kWh.

Kritiska råvaror
Bland den information som måste finnas i batteripasset ingår batteriets kemiska sammansättning, innehåll av kritiska råvaror, CO2-avtryck och hur stor del av materialet som är förnybart. Passet ska dokumentera hela värdekedjan på ett spårvart sätt.

Med hjälp av batteripasset ökas transparensen genom batteriets hela livscykel, från utvinning av råvaror, via användning till återvinning. Batterier i elbussar och andra elfordon innehåller värdefulla och sällsynta material. Med hjälp av passet går det att spåra råvaror som litium, kobolt och nickel. Det gör det i sin tur möjligt att följa upp att råvaruutvinningen sker etiskt och på ett socialt hållbart sätt.

Fiffel
Men går det inte att fiffla med batteripassen?

Nja, åtminstone om några år kommer det att vara i det närmaste omöjligt.

Det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer IEG har nyligen startat ett treårigt projekt, BASE, för att utveckla digitala batteripass med hjälp av så kallad blockkedjeteknik. Siktet är inställt på att ha tekniken klar till 2027 när de nya EU-kraven träder i kraft.

Enkelt uttryckt handlar det om att använda sig av en decentraliserad databas, eller en databas som lagras i många olika kopior i ett nätverk. De många kopiorna i kombination med annan teknik gör det hart när omöjligt att i efterhand manipulera informationen. Blockkedjeteknik används idag bland annat i samband med kryptovalutor.

BASE-projektet syftar till att skapa batteripass som lever upp till de kommande EU-kraven. I arbetet är bland andra Mercedes-Benz i Turkiet engagerat med batterier för sin eldrivna stadsbuss eCitaro.

– Ett batteri som påstås vara ”grönt” måste ge transparent information om var det kommer ifrån, vad det innehåller och vad det fortfarande är bra till, säger doktor Shahin Jamali från Fraunhofer IEG, koordinator för BASE-projektet.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Ett stort steg i rätt riktning. Man ska inte alltid välja det billigaste, utan det bästa. Inte nödvändigtvis det bästa för aktieägarna utan det bästa för hela vår värld! Men det finns nog en och annan som invänder mot ett dylikt resonemang?
    Nästa steg kan bli en rättvisemärkt busstrafik? Ja varför bara för livsmedel? Varför inte ha det för den upphandlad busstrafiken, som visar på att man vill förbättra arbets- och levnadsvillkor för bussförare och övriga anställda?
    Bättre att skapa framtidshopp än att leva kvar i en dystopi?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)