Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny elbuss från Iveco för region- och skoltrafik

Iveco Bus lanserade på tisdagen ännu eneldriven version av sin Crossway Elev.

Iveco Bus presenterade på tisdagen ny, elektrisk version av sin storsäljande modell Crossway. Sedan tidigare finns Crossway Elec som lågentrébuss och den nya versionen är tänkt främst för region- och skoltrafik och har genomgående normalgolv. Leveranserna av den nya versionen av Crossway Elec inleds under andra halvåret 2025.

Att Iveco Bus hade valt den franska bussmässan Autocar Expo i Lyon för lanseringen är ingen tillfällighet. Frankrike är en viktig marknad för företaget och dessutom en marknad som är öppen för normalgolvsbussar i regiontrafik.

Motorn kommer från Siemens och ett eller två av batteripaketen är alltid placerade i det som på dieselversionen är motorrum.

Den nya versionen av Crossway Elec är baserad på diesel- och gasversionerna av Crossway och finns i klass 2- och klass 3-utförande.

Utseendemässigt är den också mycket lik sina kusiner med förbränningsmotor. Den har också fått den nya frontdesign som Iveco Bus introducerade på Busworld i Bryssel förra året.

Med fyra batteripaket har bussen ett bagageutrymme på 6,2 kubikmeter, förklarade Marco Zanchetta, produktchef hos Iveco Bus.

Bussen kan utrustas med tre, fyra eller sex paket NMC-batterier på vardera 70 kWh. Ett eller två av batteripaketen är placerade längst bak i det som på dieselversionen är motorrum. Två paket är monterade på taket.

Om kunden väljer sex batteripaket placeras två paket i bagageutrymmet, under golvet.

Räckvidden uppges av Iveco till 450 – 500 kilometer med sex batteripaket.

Den buss som lanserades på mässan i Lyon är 13 meter och har med fyra batteripaket ett bagageutrymme på 6,2 kubikmeter, samma som dieselversionen.

I tolvmetersversion är bagageutrymmet 5,1 kubikmeter med fyra batteripaket. Beroende på hur marknaden tar emot bussen kan en 15-metersversion bli aktuell i framtiden, uppgav Iveco på sin presskonferens på tisdagen.

Motorn är Siemens Elfa III på 290 kW med ett vridmoment på upp till 3 000 Nm.

I 12-metersversion har bussen en kapacitet på upp till 57 passagerare och i 13-metersversion 63. Men för linjetrafik blir det då i trängsta laget.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)