Iveco Bus presenterade på tisdagen ny, elektrisk version av sin storsäljande modell Crossway. Sedan tidigare finns Crossway Elec som lågentrébuss och den nya versionen är tänkt främst för region- och skoltrafik och har genomgående normalgolv. Leveranserna av den nya versionen av Crossway Elec inleds under andra halvåret 2025.
Att Iveco Bus hade valt den franska bussmässan Autocar Expo i Lyon för lanseringen är ingen tillfällighet. Frankrike är en viktig marknad för företaget och dessutom en marknad som är öppen för normalgolvsbussar i regiontrafik.
Den nya versionen av Crossway Elec är baserad på diesel- och gasversionerna av Crossway och finns i klass 2- och klass 3-utförande.
Utseendemässigt är den också mycket lik sina kusiner med förbränningsmotor. Den har också fått den nya frontdesign som Iveco Bus introducerade på Busworld i Bryssel förra året.
Bussen kan utrustas med tre, fyra eller sex paket NMC-batterier på vardera 70 kWh. Ett eller två av batteripaketen är placerade längst bak i det som på dieselversionen är motorrum. Två paket är monterade på taket.
Om kunden väljer sex batteripaket placeras två paket i bagageutrymmet, under golvet.
Räckvidden uppges av Iveco till 450 – 500 kilometer med sex batteripaket.
Den buss som lanserades på mässan i Lyon är 13 meter och har med fyra batteripaket ett bagageutrymme på 6,2 kubikmeter, samma som dieselversionen.
I tolvmetersversion är bagageutrymmet 5,1 kubikmeter med fyra batteripaket. Beroende på hur marknaden tar emot bussen kan en 15-metersversion bli aktuell i framtiden, uppgav Iveco på sin presskonferens på tisdagen.
Motorn är Siemens Elfa III på 290 kW med ett vridmoment på upp till 3 000 Nm.
I 12-metersversion har bussen en kapacitet på upp till 57 passagerare och i 13-metersversion 63. Men för linjetrafik blir det då i trängsta laget.
Lämna ett svar