Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxiförbundet efterlyser politisk handlingskraft

Lennart Kalderén, ordförande i Svenska Taxiförbundet: Ansvariga politiker måste agera. Foto: Svenska Taxiförbundet.

”Ansvariga politiker måste ta ansvar för att en rättvis och hållbar taximarknad säkerställs. Alla aktörer måste följa samma spelregler.” Det kräver Svenska Taxiförbundet mot bakgrund av en omfattande granskning som tidningen Expressen gjort av så kallad plattformsbolag inom taxi som Uber och Bolt. På torsdagen riktade också styrelsen för Taxi Stockholm stark kritik mot att AMF, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO, har investerat i Uber.

I Expressens reportageserie har bland annat förarnas mycket låga löner och extrema arbetstid lyfts fram, likaså bristen på kollektivavtal.

– Det är en motbjudande verklighet som visas upp, förhållanden som taxibranschen länge har kritiserat. Reportaget visar tydligt att Uber och Bolts affärsmodell är apart från den svenska modellen och helt främmande för de krav på seriös taxiverksamhet som våra medlemmar i kämpar för, säger Lennart Kalderén, ordförande i Svenska Taxiförbundet.

– Plattformsbolag, vars affärsmodell leder till att de kan undvika skatt och moms, skapa tveksamma anställningsvillkor där socialt ansvar sätts på undantag, undergräver marknaden för seriösa bolag som riskerar slås ut.

Lennart Kalderén menar dock att det går att vända utvecklingen under förutsättning att politikerna agerar snabbt.

– Vi riktar uppmanar ansvariga politiker på den nationella nivån: Verktygen finns i lagstiftningen. Myndigheter som Skatteverket, Polisen, Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket har möjlighet att agera. Men det behövs politisk handlingskraft för att sända de rätta signalerna och öka myndighetskontrollen för att främja en socialt hållbar taxinäring.

– Då kan vi också säkerställa att det finns förutsättningar för regioner och kommuner att kunna handla upp samhällsviktiga resor som skolskjuts, färdtjänst och sjukresor av seriösa företag, säger Lennart Kalderén.

er Dimitrios Nikopoulos, ordförande Taxi Stockholm: AMF:s investeringar i Uber hotar den svenska modellen. Foto: Taxi Stockholm.

På torsdagen riktade styrelsen för Taxi Stockholm kritik mot tjänstepensionsbolaget AMF som har investerat i Uber. AMF ägs gemensamt av Svenskt Näringsliv och LO. Även här åberopas Expressens och andra mediers granskning av plattformsbolagen där det förekommer uppgifter om arbetstider på 350-400 timmar per månad och slavlika löner.

– Det mönster som framkommer är att Uber lockar förare till Sverige som arbetar här under slavlika förhållanden med ersättningar som inte går att leva på i Sverige, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande Taxi Stockholm.

Taxi Stockholm pekar också på att det aknas kontroller som hindrar personer utan taxiförarlegitimation att logga in på plattformen och köra taxi.

– AMF:s investeringar i Uber hotar ytterst den svenska modellen genom att stötta aktörer som systematiskt bryter mot svenska regler när de är verksamma här. Vi kommer nu att pröva frågan om vår fortsatta del i ett kollektivavtal mellan LO och Svenskt Näringsliv när båda parter godkänner investeringar i ett företag som bryter mot den svenska modellen, säger Dimitrios Nikopoulos.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)