
Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) höll inledningsanförande på årets upplaga av Transportforum i Linköping. Foto: Ulo Maasing.
Det ryska angreppskriget på Ukraina och det allvarliga internationella läget präglade på onsdagen inledningen av årets upplaga av Transportforum i Linköping. Transportforum är landets största årliga konferens som täcker in hela transportsektorn och hålls i år för 41:a gången. Antalet deltagare är 1140 – forskare, konsulter, politiker, företag, branschföreträdare med flera.
Årets konferens har två teman: resiliens och robusthet i transportsystemet under den första dagen, cirkularitet den andra.
Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) ägnade huvuddelen av sitt inledningsanförande åt det ryska angreppskriget i Ukraina. För att belysa transportsystemets betydelse berättade han om de två besök han sedan krigsutbrottet gjort i Ukrainas huvudstad Kiev, senast i november.
Då besökte han tillsammans med en ukrainsk ministerkollega och vd:n för de ukrainska järnvägarna, Oleksandr Pertsovskyi, centralstationen i Kiev.
– När vi kom dit stod en lång rad ambulanser på plattformen för att möta ett evakueringståg med sårade soldater från fronten. Hittills har de ukrainska järnvägarna räddat livet på 100 000 soldater genom att transportera dem från fronten till vård, berättade Andreas Carlson.
– Det här är vår verklighet, sa min ministerkollega till mig när tåget kom in och man började bära ut sårade soldater från det.

Chefen för de ukrainska järnvägarna, Oleksandr Pertsovskyi, deltog via länk i invigningen av Transportforum. Foto: Ulo Maasing.
Oleksandr Pertsovskyi var också via länk med från ett tåg i Ukraina under invigningen av Transportforum. Andreas Carlson frågade Pertovskyi om vad Sverige och svensk transportbransch kunde lära av Ukrainas erfarenheter.
– Underskatta aldrig riskerna. Var beredd på det oväntade och ha alltid en plan B, svarade Pertovskyi.
– Planera för olika scenarier, inte bara krig utan även andra kriser som naturkatatrofer eller andra dramatiska händelser.
I sitt inledningsanförande betonade också Andreas Carlson att Sverige har mycket att lära av de erfarenheter Ukraina har gjort.
– Men vi har också en skyldighet att hjälpa, inte bara materiellt utan också med kunskaper som kan komma till nytta, både nu och när kriget är slut.
En erfarenhet från Ukraina är att Ryssland målmedvetet siktar in sig på civila mål i sin krigföring, inte minst när det gäller energiförsörjning och elnät.
Mot den bakgrunden frågade Bussmagasinet Andreas Carlson hur elektrifieringen av busstrafik, lastbilstransporter och personbilar påverkar resiliensen i transportsystemet.
– Elektrifieringen av transportsystemet är huvudlinjen även för framtiden. Men vi kan inte bli helt beroende av den. Det måste också finnas andra lösningar som gör att systemet fungerar, sa Andreas Carlson.
Lämna ett svar