Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Upphandlingar av kollektivtrafik i fokus på Transportforum

Upphandlingar av kollektivtrafik var ett av de ämnen som togs upp på Transportforum i Linköping på onsdagen. Bild: Växjö kommun.

En positiv och trevlig relation mellan regionala kollektivtrafik-myndigheter och trafikoperatörer kan påverka de offentliga målen.  Och det behöver inte alltid vara till det allmännas bästa, utan snarare kanske till operatörernas bästa. Det förklarade Roger Pyddoke, forskare vid VTI, i ett av seminarierna på Transportforum i Linköping under onsdagen. Där togs också frågan om subjektiva krav vid upphandlingar upp.

Av Paula Isaksson

Sedan länge har uppföljning av upphandlingar inom kollektivtrafik pekats ut som en brist. Det har lett till att det blivit svårt att utvärdera hur upphandlingar har fungerat och vad som kan förbättras.

Roger Pydokke forskar om konkurrens i upphandling av kollektivtrafik.

Dessutom har det gjorts få studier av konkurrensen i kollektivtrafiken. Därför har Roger Pyddoke, forskare vid Statens väg- och transport-forskningsinstitut, VTI, på uppdrag av Konkurrensverket undersökt vad regionala kollektivtrafik-myndigheter, rådgivande myndigheter och regeringen kan göra för att öka måluppfyllelsen genom konkurrens. Rapporten är en sammanställning av rekommendationer för hur upphandling bör göras.

– En utgångspunkt är att det är väldigt viktigt vilka mål som man sätter för kollektivtrafiken och hur man sedan operationaliserar målen i avtalen. Det kommer ju att påverka vilken konkurrens man kan få, sa Roger Pyddoke på Transportforum.

Enligt Roger Pyddoke bör de regionala kollektivtrafikmyndigheterna se över sina målformuleringar för att inkludera samhällsekonomisk effektivitet och stimulera konkurrens, bland annat genom enklare förfrågningsunderlag och avtal. De bör också se till att kunskaper och metoder för planering ökar i myndigheternas organisationer, likaså medvetenheten om samhällsnyttan med trafiken.

– Genomtänkta mål kan leda till ökad nytta för resenärer och medborgare.  De regionala myndigheterna bör också göra försök med olika avtalsstorlekar och begränsningar i tilldelning och sedan utvärdera det.

Vidare förklarade han att forskning visar att ökade inslag av samverkan mellan den regionala kollektivtrafikmyndigheten och operatören har liten effekt på kollektivtrafikresandet.

– Man bör överväga formerna för samverkan och hur man kan undvika risken för att en positiv och trevlig relation med mellan regionala kollektivtrafikmyndigheter och trafikoperatörer påverkar de offentliga målen, till operatörens fördel.

Caroline Camén tog upp subjektiva krav i upphandlingar.

Under samma seminarium presenterade forskaren Carolina Camén, Karlstads universitet, en studie om subjektiva kvalitetskriterier i upphandling. Med subjektiva kvalitetskriterier menas krav som finns i upphandlings-dokumenten och som är svåra att mäta och utvärdera, och som kan uppfattas olika.

– Vi samlade bland annat in data genom att titta på upphandlingsunderlag i främst busstrafiken drygt 20 år tillbaka. Vi kunde se att nyare kontrakt har färre generella subjektiva kvalitetskriterier än äldre, och att mycket handlar om resenärernas nöjdhet, förklarade Carolina Camén.

Ett annat område som har förändrats med tiden är krav på hållbarhet. I nyare kontrakt är kriterierna mer mätbara än i de äldre.

– Fokus ligger på elektrifieringen och ökningen av biogas och vätgas. I de tidigare upphandlingsdokumenten kanske man inte riktigt visste exakt vad man menade med hållbarhetsdelarna. Däremot nämns inte social hållbarhet särskilt mycket i nya kontrakt, utom i förhållande till FN:s konvention om barns rättigheter eller till de globala målen, sa Carolina Camén.

Forskarna har också upptäckt skillnader i nya och äldre kontrakt när det gäller personal och i relationen mellan dels operatör och resenär, dels regional kollektivtrafikmyndighet och operatör.

– Tidigare fokuserades det en hel del på personalens uppträdande och utseende, att man skulle vara hel och ren.  Men det är inte lika frekvent i nyare kontrakt.

När det gäller relationen mellan den regionala kollektivtrafikmyndigheten och operatören visar studien att många nya kontrakt innehåller subjektiva kvalitetskriterier som ”hög kvalitet” och ”lyhördhet för kunderna”.

– Det är också mycket kring partnerskap, innovation och kultur, dessutom fler funktionskrav på fordonen än tidigare. Kvalitet är viktigt men mycket är subjektiva värderingar och frågan är hur många man behöver. Kanske kan man minska dem för att få en effektivare upphandling, avslutade Carolina Camén.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)