
Gotlandsbolaget har beställt en jättekatamaran som ska drivas med fossilfri gas. Bild: Gotlandsbolaget.
Gotlandsbolaget har beställt en riktig jätte till katamaran. Fartyget, Gotland Horizon X, ska drivas med fossilfria bränslen och enligt planerna sättas i trafik våren 2029. En kombination av gasturbiner och möjlighet att drivas med flera olika bränslen skapar enligt rederiet en hög verkningsgrad och flexibilitet när det gäller val av fossilfria drivmedel. Fartyget kan även drivas med vätgas.
Katamaranen kommer att användas av Destination Gotland som ansvarar för Gotlandstrafiken. Horizon X kommer att komplettera Gotlandstrafiken under högsäsong när resandet är som störst, men även under vår och höst.
– Exakt när fartyget kommer att gå i trafik är inte bestämt, men det kommer finnas med i turlistan till våren 2029 och följande högsäsong, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland.

Horizon X är 130 meter lång och kan ta 1500 passagerare samt 400 personbilar. Bild: Gotlandsbolaget.
Horizon X är en 130 meter lång snabbgående katamaran, som kan drivas av flera gas- och vätskeformade fossilfria drivmedel. Fartyget har plats för 1 500 passagerare och 400 personbilar och kommer att kunna gå i 29 knop, vilket ger en överfartstid mellan Gotland och fastlandet på drygt 3 timmar.
För att minimera energibehovet och få en hög verkningsgrad, har rederiet tillsammans med det australiensiska varvet Austral Ltd lagt ner mycket arbete på att utveckla ett energisnålt skrov, minimera vikten och effektivisera driften.
Skrovet byggs i aluminium. Där så är möjligt för konstruktionen kommer grönt aluminium väljas. Det innebär cirka 60 procent av all aluminium ombord är tillverkad med förnybar energi.
– Sjöfarten måste ställa om, och att sänka klimatavtryck på resor och transporter till och från Gotland är mycket viktigt för öns utveckling och attraktivitet. Fartyget erbjuder samma överfartstider som idag, och en ny och modern ombordupplevelse, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.
Horizon X blir den största katamaran som Austral har byggt.
Gasturbinerna som ska driva fartyget byggs för att att kunna drivas av flera typer av fossilfria drivmedel, så kallad multi-fuel. Fartyget är även förberett för att ställas om till vätgasdrift i takt med att produktion av vätgas blir kommersiellt tillgänglig.
Lämna ett svar