Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Smäll i Dalarna: Domstol förklarar zonsystem olagligt (uppdaterad version)

Kammarrätten i Sundsvall underkänner Dalatrafiks nya zonsystem. Foto: Dalatrafik/Patrik Lindström.

I mars förra året införde Dalatrafik ett helt nytt zonsysrtem för kollektivtrafiken i Dalarna. De tidigare 57 zonerna ersattes av en ny zonmodell med betydligt färre zoner. Nu har kammarrätten i Sundsvall slagit fast att den nya zonindelningen är olaglig och måste rivas upp.

Den nya indelningen innebar att Dalarna delades in i två zoner. Borlänge kommun blev en zon, övriga Dalarnas län blev den andra. Till det kom fem stadszoner på orter med stadstrafik, nämligen Mora, Ludvika, Avesta, Borlänge och Falun.

Zonindelningen strider mot kommunallagen

Som argument för att det skulle kosta mer att resa över Borlänges kommungräns anförde Region Dalarna att principen var att de som har mycket god tillgång till ett utbud betalar en högre avgift. Borlänge är den ort i Dalarna som har störst tillgänglighet och zongränsen hamnar därför där tillgängligheten och betalningsviljan är störst enligt regionen.

Men kammarrätten köper inte regionens argument. Regionens beslut ”innebär i praktiken att personer bosatta i Borlänge kommun, men också andra som behöver passera Borlänges kommungräns, särbehandlas negativt”, skriver domstolen och fortsätter:

”Att låta likvärdiga tjänster beläggas med olika avgifter på grund av en zonindelning som har sin grund i ekonomiskt betingade överväganden utgör inte sakliga skäl för att särbehandla en grupp medborgare. Beslutet strider därför mot 2 kap. 3 § kommunallagen”.

Att Borlänge kommun blev en egen zon, utbruten från resten av länet beror på att stråket mellan Borlänge och Falun har överlägset flest resenärer i kollektivtrafiken i Dalarna. Det ger stora intäkter till Dalatrafik, i synnerhet om det finns en zongräns på sträckan vilket det alltså blev med det nya zonsystemet.

Borlänge kommun har sedan tidigare hävdat att indelningen är olaglig. En borlängebo överklagade också regionens beslut om zonindelningen och har nu fått rätt i Kammarrätten, vilket Borlänge tidning var först med att rapportera.

Kammarrätten upphäver regionens beslut om zonerna med motiveringen att beslutet innebär att resor över Borlnges kommungräns är dyrare än andra resor över kommungränser i Dalarna. Det innebär att Borlängeborna och andra som reser över Borlänges kommungräns särbehandlas negativt, slår domstolen fast.

Domstolen underkänner också regionens argument för zonindelningen och slår fast att zonindelningen strider mot kommunallagen.

Regionen har tre veckor på sig att överklaga kammarrättens dom. Till Borlänge tidning säger Erland Grundberg, chef för kollektivtrafikförvaltningen i Region Dalarna att man i nuläget inte har bestämt sig när det gäller ett överklagande. Innan kammarrättens dom har vunnit laga kraft kommer det inte heller att bli någon förändring för resenärerna.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)