Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Har Stockholms stad inte lärt sig något av hanteringen av införande av miljözon 3?

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3? Foto: Ulo Maasing.

Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3? Det frågar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund en debattartikel. Hon konstaterar att utredningen om en utvidgning av den kontroversiella miljözonen är klar men att Trafikkontoret i Stockholm inte har haft någon kontakt med varken bussbranschen eller flera andra berörda branscher. Inte heller har man fått veta något om utredningens slutsatser.

Trafikkontoret: ”Finns ingen klar utredning”

Bussmagasinet har hos Trafikkontoret i Stockholms stad begärt att få ta del av utredningen. Malinda Flodman, pressansvarig på Trafikkontoret uppger att uppgifterna om en färdig utredning inte stämmer.

– Tyvärr stämmer inte det, det finns ingen färdig utredning som kan lämnas ut. När en sådan finns kommer den troligen att publiceras på Insyn inför något kommande sammanträde i trafiknämnden. Men det finns alltså ingen färdig utredning som ni kan få ta del av idag, skriver hon i ett mejl till Bussmagasinet.

För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präglats av stora problem. Bristande dialog med näringslivet, dålig politisk förankring och en undermålig utredning. Detta ledde till att stadens beslut hamnade i två olika rättsprocesser. Sveriges Bussföretag har varit en aktiv part i frågan, och framförallt lyft problemen för våra medlemmar som kör turist- och beställningstrafik där fordon som uppfyller zonens krav i princip saknas.

Utredningen är klar – utan kontakt med företagen

För närvarande är stadens beslut om att införa en miljözon inhiberat, det vill säga pausat, av Länsstyrelsen i avvaktan på att sakfrågan avgörs. Samtidigt som den första planerade zonen fastnat i rätten, har Trafikkontoret på politikernas uppdrag arbetat vidare med en utvidgning av den första miljözonen som alltså ännu inte trätt ikraft.

Med tanke på problemen med införandet av den första zonen, skulle man kunna tänka sig att politikerna i Stadshuset lärt sig en läxa. Att de har tydligt instruerat Trafikkontoret om att en utredning om en utvidgning ska ske i tät dialog med näringslivet. Det skulle i varje fall kunnat leda till att man undviker fler rättsprocesser.

Trafikkontoret i Stockholm har nu slutfört sin utredning av utvidgningen av miljözon klass 3. Men flera berörda branscher har inte fått veta något om resultatet, skriver Anna Grönlund.

Med detta som bakgrund är det därför förvånande när vi nu har fått besked om att utredningen om utvidgningen om miljözon klass 3 i Stockholm är slutförd. Detta utan att vi, eller flera andra branschorganisationer, haft en enda kontakt med Trafikkontoret.

Trafikkontoret har tydligen ingen information att ge

Det har skett samtidigt som staden har anställt en intressentkoordinator. Som enligt staden själv ska ta hand om möten och löpande dialog med berörda inom miljözon klass 3 i City respektive stadsmiljözonen i Gamla stan. Vad denna intressentkoordinator egentligen har ägnat sig åt är oklart, då vi i varje fall inte har blivit kontaktade.

Vi har inte fått veta något om var zonen planeras att utvidgas. Inte heller vilken tidpunkten är för dess ikraftträdande eller när ett beslut kan tänkas fattas. I verksamhetsberättelsen för Trafikkontoret för 2024 anges att beslut ska tas under första halvåret 2025.

Nu har snart första kvartalet passerat, och inget information har presenterats. När man kontaktar Trafikkontoret för att få ut information får man veta att ”det pågår en intern diskussion i frågan”. Samt att det inte finns några allmänna handlingar att lämna ut.

Det är extremt tondövt att inte söka dialog i frågan

Det är anmärkningsvärt att politikerna i Stockholms Stad hanterar denna fråga på detta nonchalanta sätt gentemot stadens företagare. Med den tidigare processen som bakgrund är det extremt tondövt att inte söka dialog i frågan.

Sveriges Bussföretag kommer fortsätta att aktivt bevaka våra medlemmars intressen i denna process. Oavsett när och var stadens planer blir offentliggjorda.

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag

1 kommentar »

  1. Eftersom kommunen har beställt en utredning så är det en offentlig handling som MÅSTE lämnas ut vid begäran

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)