Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stark försäljningsökning för Solaris – flera stora order från Sverige

Busstillverkaren Solaris ökade både försäljning och lönsamhet i fjol. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris ökade sin försäljning starkt och förbättrade lönsamheten under förra året. Företaget har siktet inställt på att bli en globalt ledande aktör när det gäller utsläppsfria bussar. I höst lanserar Solaris också en ny, eldriven midibuss, samtidigt som man ökar sitt produktprogram när det gäller eldrivna regionbussar. Det avslöjade Solaris´ vd Javier Iriarte på företagets presskonferens på onsdagsförmiddagen. Där framgick det också att Sverige har återkommit som en av företagets stora marknader. Från svenska bussföretag har Solaris nu order på mer än 150 bussar och fler order är på gång.

Solaris sålde förra året 1 525 bussar, en ökning med fem procent från 2023. Och det är utsläppsfria samt lågutsläppsbussar för nästan hela slanten. Hela 83 procent av Solaris försäljning i fjol var bussar med alternativ drivlina: vätgas-, batteri-, tråd- och hybridbussar. I orderboken har företaget nu 1609 bussar. Solaris ökade i fjol sin omsättning med tretton procent till 927 miljoner euro (cirka 10,2 miljarder kronor) och gjorde ett rörelseresultat på 40 miljoner euro (cirka 440 miljoner kronor) mot 8 miljoner eruo året innan.

Solaris´ vd Javier Iriarte: Vi vill bli en global aktör när det gäller utsläppsfria bussar. Bild: Ulo Maasing.

Javier Iriarte fokuserade på presskonferensen mycket på Solaris satsningar på utsläppsfritt.

– Vi vill bli en globalt ledande aktör när det gäller emissionsfria bussar, framhöll han och pekade på att Solaris under det gångna året var näst största leverantör av sådana i Europa, omkörd endast av Mercedes-Benz. Sett till perioden 2012 – 2024 är Solaris Europaetta när det gäller utsläppsfritt.

Vid sidan om batteridrivna bussar och trådbussar är bränslecellsbussarna en starkt växande marknad för Solaris som i fjol fick ta emot utmärkelsen Årets Bus i Europa, Bus of the Year 2025, för sin bränslecellsbuss Urbino 25 Hydrogen.

I Sverige har företaget kommit igen starkt efter några års svacka. Förra året sålde Solaris 109 bussar i Sverige med Nobina som största kund med 28 Urbino 15LE electric till Skåne och 55 till Stockholm. VR köpte 20 bussar av samma modell samt tre Urbino 12 electric till Kristianstad. Dessutom gick tre Trollino 12 trådbussar till Keolis i Landskrona.

Solaris uppger också att man i nuläget har order från Sverige på mer än 150 elbussar, samtidigt som man har fler order på gång. Bland annat har Keolis beställt 46 bussar till sin trafik i Dalarna och Nobina ett 90-tal bussar till trafiken på Södertörn.

Javier Iriarte avslöjade att Solaris på Busworld i höst kommer att introducera en 10,5 meter lång version av Urbino electric. Bild: Ulo Maasing.

Javier Iriarte avslöjade på presskonferensen också att Solaris på Busworld i Bryssel i oktober kommer att presentera en ny, 10,5 meter lång version av sin Urbino Electric.

– Vi satsar också på att expandera på marknaden för utsläppsfria regionbussar, framhöll han.

Enligt Iriarte kommer Solaris att i början av nästa år presentera en ny, batteridriven regionbuss, eller intercitybuss som det ibland heter. Modellen kommer att finns både med lågentré och normalgolv.

Redan i fjol avslöjade Solaris att man avser att lansera sådana under det här halvåret.

Solaris är också på offensiven i Nordamerika, även där med utsläppsfritt. Nyligen fick den polska busstillverkaren en order på 107 trådbussar till Vancouver i Kanada. Men ordern omfattar också en option på ytterligare upp till 405 trådbussar, vilket vi tidigare rapporterat om. Den första omgången på 107 bussar ska tillverkas i Solaris´ polska fabrik.

– Men vi arbetar på att etablera en egen fabrik i USA där vi både ska utveckla och producera emissionsfria bussar för den nordamerikanska marknaden, framhöll Iriarte, dock utan att avslöja några detaljer.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)