Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kampanjer i repris i Kronoberg

Redo att ta emot fler resenärer. Länstrafiken Kronoberg återupprepar flera av sina kampanjer från förra året. Foto: Mats Samuelsson/Länstrafiken Kronoberg.

Flera av de kampanjer som Länstrafiken Kronoberg genomförde förra året gav ett så bra resultat att de går i repris i år. Dessutom introducerar Länstrafiken Kronoberg i år för första gången sedan 2009 en sommarbiljett. Det beslutade politikerna i trafiknämnden i Region Kronoberg på onsdagen.

Sommarbiljetten kommer att gälla under sommarmånaderna då pendlandet till arbetsplatser och skolor minskar.

– Flera av våra grannlän har sommarbiljetter och det är många som önskat att vi ska ta efter, säger trafiknämndens ordförande Joakim Pohlman (S).

Ett av de kampanjerbjudanden som återkommer i år är fria resor med buss och tåg i hela Kronoberg en dag, döpt till Gröna Dagen. I år sammanfaller dagen med den internationella Bilfria dagen den 22 september. Syftet är att få fler att ställa bilen och istället prova att resa hållbart med buss och tåg.

Även fjolårets erbjudande om 30 procents rabatt på 30-dagarsbiljetter för vuxna, barn, ungdomar och studenter kommer att upprepas i höst. Förra året gällde rabatten de biljetter som köptes under en novembervecka, men biljetten behöver inte användas genast utan kan aktiveras när som helst under 365 dagar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)