Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussarna kör längre och längre

Långfärdsbussarna ökade i fjol sin årliga körsträcka med sex procent. Foto: Ulo Maasing.

Den andel av de svenska bussarnas totala körsträcka som körs på alternativa drivmedel ökar, konstaterar myndigheten Trafikanalys. Med alternativa drivmedel avses annat än bensin och diesel. Bussarna kör också allt längre. Totalt körde de svenska bussarna 96 miljoner mil förra året. Den genomsnittliga bussen körde i fjol 5 521 mil, en ökning med 1,1 procent från året innan. Mest ökade långfärdsbussarna med en ökning av körsträckan på över sex procent.

Av de större bussarna körde under 2024 stadsbussarna i genomsnitt 5 620 mil, regionbussarna 6 753 mil och långfärdsbussarna 5 606 mil. Med större bussar avses bussar för fler än 22 passagerare. De mindre bussarna hade en genomsnittlig körsträcka på knappt 3 000 mil.

Idag är det 30 procent av bussarnas totala körsträcka som går på alternativa drivmedel. För tio år sedan var det 23 procent enligt Trafikanalys.

Andelen för gasbussar har ökat något på tio år, från 17 till 21 procent. Etanolbussarna har i stort sett försvunnit under samma tid.

Elbussarnas andel av den totala körsträckan är idag åtta procent. För tio år sedan var den i det närmaste obefintlig. Det är i princip uteslutande stadsbussar som drivs med el.

Personbilarna ökade körsträckan med närmare två procent från 2023 till 2024, medan lastbilarna minskade.

Av den totala körsträckan stod personbilar för 81 procent, lätta lastbilar tolv procent, tunga lastbilar fem procent samt bussar och motorcyklar en procent vardera.

Körsträckan baseras på uppgifter om mätarställning från de olika besiktningsföretagen. Total körsträcka beräknas som antal fordon som varit i trafik minst en dag under året multiplicerat med genomsnittlig körsträcka och mäts i fordonskilometer. Siffrorna gäller endast svenskregistrerade fordon.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)