Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad kryssningstrafik till Stockholm

AIDAmar är årets första kryssningsfartyg i Stockholms Hamnar. Foto: Stockholms Hamnar.

På måndagen kom det första av säsongens kryssningsfartyg, tyska AIDAmar, till Stockholms hamnar. I år väntas 136 kryssningsanlöp till Stockholm. Det är en ökning av både antalet kryssningsanlöp och passagerare, jämfört med förra året. Kryssningsfartygen ger bussföretag i Mellansverige många uppdrag. Totalt väntas 138 kryssningsanlöp till Stockholms Hamnar i år. Flitigaste besökare är just AIDAmar med fjorton anlöp.

Av anlöpen är 41 så kallade turnaround, där fartygen byter passagerare. Dessa är extra viktiga för besöksnäringen i Stockholm eftersom passagerarna då ofta stannar en extra natt eller två på hotell. Totalt väntas 256 000 kryssningspassagerare till Stockholm i år.

Förra året besöktes Stockholms hamnar av 196 000 passagerare och 38 anlöp.

– Vi är glada att se en generell ökning av kryssningsfartyg i Östersjön och att de flesta dessutom är fullbokade. Kryssningsfartygen och passagerarna betyder mycket för Stockholm och för hela regionen, säger Stefan Scheja, marknadsansvarig färjor och kryssningstrafik på Stockholms Hamnar.

Under årets kryssningssäsong är två elanslutningar för kryssningsfartyg i drift på Stadsgården i Stockholm. Det gör det möjligt för ungefär hälften av kryssningsfartygen att ansluta till el när de ligger vid kaj.

Största kryssningsfartyg i Stockholm i år är Sky Princess och Britannia som båda är 330 meter långa.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. När ett kryssningsfartyg anlöper Stockholms Frihamn eller Stadsgård, står 30-40-50 turistbussar på kajen och väntar på att köra rundturer med stopp vid alternativt, Wasamuseet, Slottet, Stadshuset och i framtiden möjligen även vid Nobel Center, Slussen. Parkeringsbekymmer vid resp stopp, löser trafikkontoret genom att placera ut parkeringsvakter med uppgift att se till att bussarna bara släpper av, resp tar ombord passagerarna under så minimal tid som möjligt. Sedan ska bussarna avlägsna sig till obefintliga parkeringsplatser vilket anses vara bussbolagens ansvar. Miljöpartiet och trafikkontoret anser uppenbarligen att bussar som inte syns, finns inte. Bussar som inte finns, släpper inte ut avgaser. Verkligheten är tvärt om. Bussar som åker runt och letar obefintliga parkeringsplatser, släpper ut massor med avgaser.
    Hur angöringen i det framtida Nobel Center vid Slussen ska lösas, har trafikkontoret och projekt Slussen inte löst än. Fem år efter beslut om placering vid Slussen, inväntar man Nobelstiftelsen utredning, som man inte vill föregripa. Utredningen handlar dock mest om denna märkesbyggnad av världsklass, av staden likställd med Operan i Sydney och Guggenheim museet i Bilbao, vilket är viktigare än trafikkaoset på Stadsgårdsleden vid Slussen.
    Hur 4,3m höga Hopp on Hopp off bussar ska ta sig igenom Tunnelbanebron med 3,4m fri höjd,är ett problem som man anser löser sig i framtiden.
    I Venedig, Rom, Barcelona, London och andra, stora turiststäder vidtager man åtgärder för att begränsa massturismen i centrala delar. I Stockholm gör man tvärt om.
    Bo Eliasson fd turistbussförare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)