
Under årets första tre månader reste nästan 170 000 passagerare med Lux Express´ expressbussar mellan Tallinn och Tartu i Estland. För att öka kapaciteten sätter företaget snart in nio dubbeldäckare Neoplan Skyliner. Foto: Lux Express.
Det estniska expressbussföretaget Lux Express gör nu en storsatsning på sin linje mellan Estlands två största städer, huvudstaden Tallinn och universitetsstaden Tartu. Trots konkurrens från det subventionerade statliga järnvägsföretaget Elron ökar Lux Express kapaciteten på den drygt 18 mil långa expressbusslinjen kraftigt genom att den 26 maj sätta in nio dubbeldäckare på linjen.
Kapacitetsökningen behövs. Under årets första tre månader reste nästan 170 000 passagerare med Lux Express mellan de båda städerna – mer än 1 800 per dag och 10 000 fler än samma tid förra året. En imponerande siffra för en så lång busslinje. Nu ökar Lux Express kapaciteten med ytterligare 500 stolar per dag.
– Antalet resenärer har ökat och under rusningstid händer det att alla biljetter är slutsålda. Att vi utökar antalet stolar bör bidra till att lösa det akuta problemet att bli utan bussbiljett vissa tider eller att tvingas stå i timmar på överfulla tåg, förklarar Ingmar Roos, styrelseledamot i Lux Express.

Satsningen är den största i företagets historia. Idag får inte alla plats på våra bussar, alternativt tvingas de att stå i flera timmar på fulla tåg, säger Ingmar Roos, Lux Express. Foto: Ulo Maasing.
Kapacitetsökningen görs genom att Lux Express sätter in nio nya Neoplan Skyliner dubbeldäckare med 63 platser. Bussarna är särskilt inredda för Lux Express och öronmärkta för linjen Tallinn – Tartu och utgör en investering på 66 miljoner kronor. Dubbeldäckarna kommer att gå en gång timmen, från klockan sex på morgonen. Men dessutom trafikeras linjen med Lux Express Scania Irizar enplansbussar så att den har halvtimmestrafik morgnar och eftermiddagar. Trafiken pågår till strax innan midnatt – idag körs 27 enkelturer i vardera riktningen.
– Den största investeringen i företagets historia, säger Ingmar Roos om satsningen.
Expressbussarna har konkurrens från det estniska järnvägsbolaget Elron som har lägre biljettpriser än Lux Express. En enkelbiljett på tåget kostar nio euro, men tågresan tar längre tid än bussen.
De snabbaste tågen går på knappt två timmar och 40 minuter, men en del tar så lång tid som drygt tre timmar. Expressbussarnas biljettpriser ligger idag på 10 – 14 euro, beroende på avgång. Resan tar två och en halv timme.

Lux Express ingår tillsammans med flera bussföretag och Busland i Motor Grupp som grundades och leds av Hugo Osula. Foto: Ulo Maasing.
Nästa år planerar Elron att öka kapaciteten på linjen med 1 500 stolar per dag i samband med att företaget får nya tåg. Då kommer dagens elva – tolv tåg om dagen att utökas till 16.
Men även om de båda företagen konkurrerar med varandra ser de bilen som den verkliga konkurrenten.
– Även om både tåget och bussen ökar utbud och standard är målet att få fler att välja att resa kollektivt. Omkring 80 procent av resandet mellan de båda städerna görs idag med bil, sa Ingmar Roos nyligen till det estniska radioföretaget ERR.
– Den verkliga konkurrensen är mellan bilar och kollektivtrafik. Och biltrafiken mellan Tallinn och Tartu har inte minskat än. Det finn s troligen rum för alla. Idag är efterfrågan mellan Tallinn och Tartu så stor att den överstiger den kapacitet bussar och tåg kan erbjuda, kommenterade Elrons kommunikationschef Kristo Mäe.
Lux Express ingår i den framgångsrika privata busskoncernen Mootor Grupp som leds av Estlands okrönte busskung Hugo Osula. I koncernen ingår flera bussföretag och även det i Sverige välkända företaget Busland som är specialiserat på att uppgradera bussar som har varit i trafik ett antal år, likaså att reparera exempelvis krockskador. Men allt fler av företagets uppdrag gäller nu även nya bussar, från lackering till installation av ombordutrustning. .
Lämna ett svar