Förra sommaren lanserade bussföraren Oskar Hellsten en helt ny websajt för att göra jobbet lättare för sina kollegor runt om i landet, busskartan.org. Kartan byggs hela tiden ut med ny information, ofta med hjälp av tips från branschkollegor. Och allt fler turistbussförare använder kartan. Men den tjänst för att minska tomkörningarna som lanserades i höstas hotas av avveckling.
Tjänsten lanserades i samband med Svenska Turistbussföretagens buss- och resemässa i Ullared i oktober förra året. Syftet var att minska tomkörningarna och öka lönsamheten i beställningstrafiken.

En av nyheterna på busskartan är utförlig information om Stockholms turistområden. Foto: Ulo Maasing.
– Hittills har branschen inte visat något större intresse för tjänsten som bygger på att många använder den. Några företag har loggat in, men jag känner inte till något exempel på att man aktivt har använt den.
– Många säger att tjänsten är en bra idé. Men därifrån till att använda den tycks steget långt. Jag tänker göra en sista push för den. Annars kommer jag att avveckla den. Då är det bättre att lägga krafterna på andra delar av busskartan.org, säger Oskar Hellsten.
Planering
I övrigt får han tydliga signaler på att många använder busskartan. Turistbussförare, naturligtvis. Men även personer som arbetar på kontor på bussföretag som använder kartan för att planera körningar.
Oskar Hellsten berättar att han fortsätter att utveckla kartan så att den blir allt mer informativ, exempelvis genom att söka på nätet efter bussparkeringar och bussverkstäder. En av de nyheter han hoppas kunna lansera är fler restauranger och attraktioner som har erbjudanden till bussförare.
Stockholms turistområden
En av de nyheter som har tillkommit på busskartan är avsedd att hjälpa turistbussförare att köra i Stockholms turistområden. Genom att zooma in centrala Stockholm på kartan kan föraren få många praktiska tips. Det kan gälla förbjudna vänstersvängar, för trånga passager, viktbegränsningar, lämpliga vändplatser och mycket annat.
Med undantag för Djurgården finns inga av Stockholms bussparkeringar på kartan. Anledningen är att Stockholms stad har en egen sammanställning på nätet av vilka bussparkeringar som finns. Men för många andra orter tar kartan upp var det finns bussparkeringar. Däremot visar kartan inte enkelriktningar eller vilka gator som blir gågator.
– Jag känner till Stockholms förhållanden väl, men välkomnar tips från kollegor i hela landet med lokalkännedom. Ett exempel är ett hotell i Göteborg där vägen lutar så mycket att det finns en risk att överdelen av bussen lutar in mot byggnaden. För den som är nybörjare eller obekant med lokala förhållanden är sådan information väldigt värdefull, säger Oskar Hellsten.
Ett annat exempel är bussparkeringen vid Ikea i Haparanda som en bussförare tipsade om.
Kollat alla kommuner
– Jag välkomnar tips, säger Oskar Hellsten.
Han har också gått igenom trafikförordningar om bussparkeringar i landets samtliga kommuner. När han sedan kollar med färska bilder på Google View kan han ibland konstatera att det inte finns någon skylt om bussparkering där kommunen hävdar att bussparkering finns. Då mailar han till den aktuella kommunen.
För det mesta får han inget svar, ibland är svaret mest en axelryckning, men då och då agerar kommunen. Ett exempel är utanför ishallen i Skellefteå. Skylt saknades, Oskar mailade kommunen och efter en tid fick han mail från en bussförare som kunde berätta att en skylt nu finns på plats.
– Just nu finns det drygt 800 kartpunkter på busskartan.org. Men jag har ambitionen att nå över 1 000 kartpunkter inom ett halvår.
På busskartan.org bloggar också Oskar Hellsten om aktuella frågor. Tjänar pengar på kartan gör han däremot inte. I alla fall inte än.
– Det skulle vara kul. Hittills har jag drivit busskartan som ett hobbyprojekt. Men om jag ska skala upp det vore det bra att ha en inkomst från den, säger han.
Lämna ett svar