Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre för krisande servicetrafik

Läget för servicetrafiken i Värmland förbättras. Foto: Värmlandstrafik.

Det börjar ljusna för den krisande servicetrafiken i Värmland. Den 1 maj var det premiär för Värmlands nya färdtjänst med ett nytt trafikavtal, ett nytt boknings- och planeringssystem och en beställningscentral dygnet runt. Men problemen tornade snabbt upp sig. Det gick så långt att flera politiker ville tillsätta en haverikommission. Men nu börjar tydliga förbättringar att synas, uppger Värmlandstrafik.

– Vi har jobbat intensivt med att rätta till det som inte fungerat. Nu ser vi framsteg både i punktligheten och i tillgängligheten hos beställningscentralen, säger Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafik.

Bland annat har flera tekniska förbättringar och en systemuppgradering gjorts på det nya, automatiserade boknings- och planeringssystem som började användas den 1 maj. Nu kan systemet enligt Värmlandstrafik på ett bättre sätt hantera tillgången på fordon, olika kundbehov och lokala förhållanden – exempelvis köbildning och vägarbeten i Karlstads tätort, där extra bufferttid nu lagts in.

– Vi följer utvecklingen dagligen och gör finjusteringar löpande. Systemet har länge varit i drift i flera andra regioner, och vi är övertygade om att det kommer fungera bra även i Värmland, säger Anders Wahlén.

Även väntetiderna hos beställningscentralen har förbättrats avsevärt. Alla fordon och förare är nu igång och alla kundärenden gås igenom. Vanligast är att kunderna har synpunkter på punktligheten.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)