
Gotland hade i fjol det lägsta resandet per person med den regionala kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.
Resandet i den regionala kollektivtrafiken ökade med 2,5 procent förra året, jämfört med 2023. Återhämtningen efter pandemin fortsatte, men låg i fjol fortfarande på en lägre nivå än 2019. Bussen fortsätter att dominera och kostnaderna ökade snabbare än intäkterna, rapporterar Trafikanalys.
Under förra året gjordes det drygt 1,5 miljarder resor i den regionala linjetrafiken, det vill säga skattestöd kollektivtrafik.
Svenskarna gjorde också längre resor med den regionala kollektivtrafiken. I fjol reste svenskarna nästan 145 mil per person förra året. Det är fem mil längre än 2023 men kortare än innan pandemin.
Antalet påstigande i den regionala kollektivtrafiken ökade med 2,5 procent.
Bussen är det största trafikslaget i regional kollektivtrafik med närmare 790 miljoner påstigande förra året.
Resandet varierar också starkt från region till region. Stockholm hade högst antal påstigningar per invånare, i genomsnitt 306. Genomsnittet för landet i sin helhet var 143 påstigningar per invånare. Minst antal påstigningar hade Gotland med 16 påstigningar per invånare under 2024.
Kollektivtrafikens intäkter från verksamheten ökade med 4,3 procent i fjol. Men kostnaderna ökade med 4,4 procent.
2024 uppgick de totala kostnaderna för kollektivtrafiken i Sverige till cirka 64,1 miljarder kronor och verksamhetsintäkterna till 29,5 miljarder.
Verksamhetsintäkter stod för ungefär 46 procent av kollektivtrafikens totala intäkter. Subventionerna ökade med 6,2 procent jämfört med året innan.
I Stockholm city har man fått flera miljoner färre resenärer? Betyder färre inkomster. Betyder färre bussar. Betyder färre resenärer… En ond spiral?
Att blåbussarna släpper på resenärer genom bakdörrarna är kanske inte den smartaste iden av våra politiker? Det är ju trots allt inte Japan utan Sverige det handlar om. Landet där ingen tar ansvar, i synnerhet inte politiker som vill bli omvalda?