Fler avgångar i både buss- och spårtrafiken och flera nya busslinjer i Göteborg. Det genomför Västtrafik i samband med tidtabellskiftet i december, beslutade Västtrafiks styrelse på fredagen.
Totalt 30 miljoner kronor kostar den utökade trafiken. Satsningarna väntas öka resandet med 1,2 miljoner resor. Det kan ses i perspektivet att Västtrafik 2024 hade 320 miljoner resor.
De flesta trafikförändringarna börjar gälla den 14 december 2025 men några genomförs under 2026.
– Vi utvecklar trafiken i takt med att regionen växer och resvanorna förändras. Genom att analysera resande och justera utbudet kan vi både möta efterfrågan och använda resurserna effektivt. Målet är att förbättra vårt erbjudande för både nya och befintliga resenärer, säger Bijan Zainali (S), styrelseordförande Västtrafik.
Några av nyheterna:
I Göteborgsområdet lanseras de helt nya linjerna 89 Skintebo/Brottkärr – Frölunda Torg samt 199 Radiomotet – Volvo Lundby – Lindholmen, som med kvartstrafik ska förenkla pendling med kollektivtrafiken till Volvo Lundby.
För att minska trängseln ombord blir det större bussar på linje 18 och fler avgångar på linjerna X2, X3 och 401. Det blir också fler avgångar på linjerna 47, 319 och 510.
I Sjuhärad blir det fler avgångar på linje 300 Kinna – Göteborg och utökad kvällstrafik på linje 430 Kinna – Sätila – Landvetter.
I Fyrbodal utökas busstrafiken på linje 65 Vänersborg – Trollhättan på sommaren.
I Skaraborg utökas busstrafiken på linje 500 Töreboda – Mariestad.
När spårvägen till Lindholmen öppnar kommer linjerna 10 och 12 att köra dit. Linje 2 får en ny linjesträckning.
I tågtrafiken blir det fler avgångar Varberg – Göteborg, Vänersborg – Göteborg och Falköping – Nässjö.
Vet man vad för busstyp som skall köra på linje 18 från december, tanke på att det står ”större” bussar. Nu rullar det ledbussar på linjen…
Dagens 21m boggiledbussar som trafikerar linje 16 idag ska flyttas över till linje 18 då linje 16 avvecklas.
Linje 500 i Skaraborg går mellan Skövde-Mariestad. 504 skall det vara.
Kan ni inte också rapportera att Västtrafik samtidigt gör mycket stora neddragningar på landsbygden också…….
Jag hoppas där finns en buss som går genom Beatrice Lesliegatan från Frölunda och vice versa. Det skulle bli jätteroligt att få direkt bussen till IES , nu ska barn gå till Marklandsgatan och sen ta en annan bussen till skolan. Den bussen är halv timme mellan tid om vi missar bussen vi behöver att vänta längre tid.
Det stämmer verkligen inte, här i byn jag bor drar dom bara in deras linjer så folk inte kan ta sig någonstans. Nu ska dom dra in ena eftermiddagslinjen från vara så folk inte kan ta sig hem när dom slutar för dagen på gymnasiet. Är så enormt få bussar som går här och dras bara in mer och mer
Varför byter linje 2 linjestäcka, den kör ju inte ens över till Hisingen.