Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms stad tar strid för miljözon klass 3

Striden om miljözon klass 3 i Stockholm fortsätter.

Striden om en eventuell ny miljözon klass 3 i Stockholms city fortsätter. Sedan Länsstyrelsen nyligen sagt nej till miljözonen har nu Stockholms stad beslutat att överklaga beslutet till Transportstyrelsen. Enligt staden innebär det att den nya miljözonen skulle kunna införs till vintern.

– Stockholm är fullt av människor som längtar efter en grönare stad. Den här striden tar vi tillsammans med dem, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

När Länsstyrelsen stoppade miljözon klass 3 tog man inte ställning till om det var rätt eller fel att införa miljözonen. Däremot ansåg Länsstyrelsen att det finns brister i utredningen inför stadens beslut som därför upphävs.

Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP). Foto: Ulo Maasing.

Länsstyrelsen pekade på att kommunen måste utreda förutsättningarna för zonen ordentligt innan den införs. Efter att ha gått igenom alla handlingar i ärendet ansåg Länsstyrelsen att kommunen inte hade uppfyllt sin utredningsskyldighet. Bland annat ansåg Länsstyrelsen att det brast i Stockholms stads konsekvensanalys om det aktuella området är särskilt miljöpåverkat i jämförelse med närliggande områden.

Länsstyrelsen pekade också på att staden inte hade utrett konsekvenserna för området, bland annat när det gäller fastighetsägares och verksamhetsutövares behov av transporter.

Bland andra har Sveriges Bussföretag varit starkt kritiskt till ett införande av miljözon klass 3 i Stockholm.

Stadens överklagande av Länsstyrelsens beslut innebär att Transportstyrelsen får möjlighet att antingen godkänna miljözonen eller skicka tillbaka frågan till Länsstyrelsen för fortsatt prövning. Ett avgörande från Transportstyrelsen dröjer i regel flera månader. Om staden vinner gehör för sitt överklagande kan Stockholms nya miljözon öppna tidigast till vintern.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)