
På uppdrag av den danska regeringen har en expertutredning presenterat förslag till hur framtidens kollektivtrafik i städer, regioner och glesbygd ska utformas. Foto: Sydtrafik.
Efter två års arbete har en expertgrupp på den danska regeringens uppdrag nu presenterat sina rekommendationer för framtidens kollektivtrafik. Syftet är att ta ett nationellt grepp när det gäller utvecklingen av kollektivtrafiken. Experterna vill bland annat att det etableras ett sammanhängande, strategiskt stomnät mellan de större städerna och för trafiken in och ut ur städerna. På landsbygden vill experterna ha en omställning till mer flexibel, anropsstyrd trafik istället för linjebunden trafik.
Uppdraget till expertgruppen för kollektiv mobilitet i hela Danmark var att kartlägga mobilitetsbehoven, både i glesbefolkade områden och i större städer. Gruppens uppdrag var också att visa hur nya, kollektiva transportlösningar kan förbättra mobiliteten i hela landet.
– När vi tillsatte expertgruppen sa jag att vi gärna ville ha ideer till lösningar som är skräddarsydda för att möta de behov som finns i skilda delar av landet, inte minst i glest befolkade områden, kommenterar den danske transportministern Thomas Danielsen.
Utredningen har nu presenterat sex övergripande rekommendationer när det gäller framtidens kollektivtrafik:
1) Det behöver skapas ett sammanhängande, strategiskt stomnät med hög frekvens mellan städer och i regioner och med tåg och buss smt med tydliga kvalitetskrav.
2) På landsbygden behöver kollektivtrafiken göras mer attraktiv och ekonomiskt hållbar. Det ska ske genom en övergång från linjebunden trafik till en mer flexibel, behovs- och anropsstyrd trafik.
3) Det kollektiva transportsystemet behöver förändras så att medborgarna upplever det som sammanhängande och lättillgängligt, även när man behöver byta mellan olika transportmedel.
4) Det behöver vara lättare att finna och förstå priset för en resa med kollektivtrafiken. Kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilen ska stärkas.
5) De möjligheter som innovation och systematisk datainsamling innebär ska användas för att förnya kollektivtrafiken.
6) Ramvillkoren ska ändras så att företag och myndigheter stimuleras att göra prioriteringar som kan skapa ekonomiska förutsättningar och möjligheter till långsiktiga investeringar.
Lämna ett svar