
Den norska bussbranschen och regeringen har enats om att det behövs mer kontroller av utländska turistbussar. Foto: NHO Transport.
Det behövs intensivare kontroller av utländska turistbussar för att se till att regelverket om cabotage liksom andra regler följs. Det enades den norska bussbranschens organisation NHO Transport och Samferdsel-departementet om under ett möte i veckan. Cabotage är att bedriva transporter inom ett land med ett fordon som är registrerat i ett annat land. Den norska bussbranschen har länge brottats med problemet att utländska turistbussar kör otillåten cabotage i landet.
Bakgrunden är att en utländsk turistbuss enligt EU- och EES-reglerna ”tillfälligt” kan bedriva cabotage. Men vad som menas med ”tillfälligt” är inte preciserat i regelverket. Norge har preciserat det så att cabotage är tillåtet upp till 20 sammanhängande dagar och högst 30 dagar under ett kalenderår. Liknande restriktioner har införts av Danmark och Island.
Enligt NHO Transport minskade antalet utländska turistbussar i Norge när reglerna infördes. Men under våren förra året ökade åter antalet utländska bussar i Norge.
– Det beror troligen på rykten om att kontrollerna var mycket begränsade. I vintras var det fler utländska turistbussar i Nordnorge än någonsin tidigare. I sommar är det en omfattande utländsk verksamhet, både i Osloregionen och på Vestlandet, säger NHO Transports vd Jon H Stordrange.
Registrerar
För att kartlägga omfattningen lanserade NHO Transport tidigare i sommar en app, Turbussappen, som är mycket enkel att hantera. Appen är tänkt att användas av bussförare och andra medarbetare i NHO Transports medlemsföretag.
I appen lägger användaren först in uppgifter om den utländska bussen genom att antingen fotografera bussens registreringsnummer och nationalitet, alternativt skriva in uppgifterna manuellt. Sedan skriver man in vilket bussföretag det handlar om. Den som önskar kan också lägga till kommentarer och fler bilder.
Förutom i appen har en del av NHO:s medlemsföretag registrerat utländska turistbussar och en del observationer i en särskild Facebookgrupp.
– Turbussappen har det hittills i år lagts in mer än 5 500 registreringar av över 1 500 olika bussar. Nu görs det i genomsnitt omkring 150 registreringar varje dag. Över 80 procent av de registrerade bussarna kommer från Litauen, Polen eller Estland, säger Eskil Sæterlien, näringspolitisk rådgivare i NHO Transport.
Den otillåtna cabotageverksamheten drabbar inte bara norsk bussbransch. Samhället förlorar betydande intäkter från skatter och avgifter och mycket tyder enligt NHO Transport dessutom på att de utländska förarna har tveksamma löne- och anställningsvillkor.
– Vi är mycket glada för att departementet och Statens vegvesen (motsvarande Trafikverket/Transportstyrelsen) förstår situationen och delar turistbussföretagens oro. Det blir nog en långt mer omfattande kontrollverksamhet i framtiden, säger Jon H Stordrange.
Lämna ett svar