För fyra år sedan började det schweiziska startup-företaget Twiliner att snickra på sina idéer för att etablera ett linjenät med lyxiga, mycket komfortabla nattbussar i Europa. Nu finns den första bussen på plats och i oktober startar Twiliner sina två första nattbusslinjer med extremt hög komfort. Siktet är inställt på att skapa ett nätverk av sådana linjer.
De första linjerna ska gå från Zürich till Amsterdam via Bryssel samt från Zürich till Barcelona. Då kommer Twiliner att ha tre bussar. Linjen till Barcelona ska trafikeras tre dagar i veckan, linjen till Amsterdam dagligen. Men Twiliners ambition är att inom tre år binda samman Europas 25 mest besökta städer med linjer som trafikeras med komfortabla nattbussar.
Trafiken körs i samarbete med två etablerade bussföretag dels Luxemburgföretaget Emile Weber, dels belgiska Staf Cars. Affärsmodellen liknar FlixBus minus lågpristänket. Bussföretagen äger och driver bussarna medan Twiliner svarar för linjeplanering, marknadsföring och utformning av själva kundupplevelsen.
Den 14,8 meter långa bussen är byggd av spanska Ayats på chassi från MAN och baserad på Ayats Horizon. Ayats har sedan tidigare lång erfarenhet av att tillverka så kallade Nightliners, turnébussar för bland annat pop- och rockband som har bussen som sitt hem mellan konserterna.
Ursprungligen planerade Twiliner att använda Volvos dubbeldäckare 9700 DD som tillverkas hos Carrus i Finland. Men i slutändan föll alltså valet på Ayats.
Ombord finns 21 stolar som kan fällas ner och bli helt plana bäddar: tre på det nedre plaet, resten på det övre. På nedervåningen finns också ett mycket stort bagageutrymme som kan ta väskor, cyklar, surfbräden… Dessutom finns ytterligare ett bagageutrymme för resväskor.
På undervåningen finns också ett pentry med kaffekokare, kalla drycker, lättare måltider med mera liksom ett barbord, mycket rymlig toalett och en stor garderob. Där kan resenärerna också byta om till något bekvämare innan de lägger sig för att sova.
Stolarna har utvecklats av Airline Services Interior, ASI. Företaget är specialiserat på att utveckla flygplansstolar. De stolar som man har utvecklat för Twiliner är inte helt olika de stolar som många flygbolag använder i affärsklass på sina långlinjer.
Stolarna kan justeras i tre lägen: upprätt, tillbakalutade eller helt horisontella.

När resenären ligger ner används både säkerhetsbälte och en ”säkerhetssovsäck” över benen som hindrar att passageraren slungas runt vid en eventuell trafikolycka. Foto: ASI/Twiliner.
En utmaning har varit att klara säkerhetskraven, även när passagerarna ligger ner. Det har Twiliner och ASI klarat på ett innovativt sätt i samarbete med bland andra universitetet i Bern.
Förutom att användning av säkerhetsbälte är obligatoriskt har ASI och Twiliner utvecklat en sorts säkerhetssovsäck som resenären stoppar ned benen i när hen vill vila eller sova.
Då skyddas även helt tillbakalutade och liggande passagerare från risken att slungas omkring vid en trafikolycka. Om en liggande resenär enbart använder säkerhetsbälte finns annars risken att hen glider under bältet vid exempelvis en kollision.
Enligt bussföretaget är lösningen den första godkända för sovbussar.
Att det endast finns 21 platser ombord slår naturligtvis också igenom på biljettpriserna. En enkelbiljett från Zürich till Bryssel betingar således ett pris på 169 schweiziska franc, nästan 2 000 kronor och en tur- och returbiljett från Zürich till Barcelona landar på nästan det dubbla. Men priserna är inte huggna i sten utan Twiliner kommer att testa sig fram.
De där priserna lär aldrig funka när man kan ta en flixbus en rätt lång sträcka för 20-30€ eller flyga med något lågprisflyg nästan vilken sträcka som helst i Europa under tusenlappen. Vem f*n vill försöka sova på en buss för 4000 kr? Det är trots allt oftast en smula bökigt att åka buss. Man gör det för priset. Dessutom, vem vill ha bälte och sovsäck på sig? Men kanske det finns så många rika gamlingar som är flygrädda.
Toppen, för dom som inte vill flyga, men hoppas priset blir bättre då det finns andra alternativ att konkurrera med.
De må nok iallafall inte vara dyrare en natt kupe på tog och flygbiljetten til samma destination
Bli väckt eller störd av medpassagerare som hostar, snarkar eller kliver upp lockar inte mig till det priset. Kan tänka mig att vanliga långfärdsbussar skulle kunna sälja två sådana säten till saftigt pris längst bak i bussen, eller enklare uttryckt där ingen annan går förbi med möjlighet till avskildhet.