
När den unika Tysklandsbiljetten blev dyrare vid årsskiftet slutade många unga att köpa biljetten. Foto: Ulo Maasing.
I maj 2023 lanserades i Tyskland den unika månadsbiljetten Deutschlandticket (”Tysklands-biljetten”). Biljetten gäller för obegränsat resande på all lokal och regional kollektivtrafik i landet och kostade fram till det senaste årsskiftet 49 euro i månaden, drygt 550 kronor. I januari i år höjdes priset till 58 euro, alltså med en svensk hundralapp. Många, särskilt yngre personer, övergav då den internationellt uppmärksammade biljetten.
Det är den tyska kollektivtrafikbranschens organisation VDV som tillsammans med järnvägsföretaget Deutsche Bahn har låtit göra en stor marknadsundersökning om Tysklandsbiljetten. Och efter prishöjningen vid årsskiftet sjönk försäljningen påtagligt, rapporterar den tyska dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Under fjärde kvartalet 2024 hade biljetten 14,2 miljoner användare, under första kvartalet i år 13,5 miljoner. Enligt undersökningen beror mer än hälften av nergången på prishöjningen. En liten tröst för kollektivtrafiken är att prognoserna innan höjningen talade om en nergång på upp till nio procent. Men det blev bara sex procent.
Det är främst yngre personer som har övergett Tysklandsbiljetten i samband med prishöjningen – Frankfurter Allgemeine talar om en kollaps. Försäljningen av Tysklandsbiljetten till personer mellan 14 och 29 år sjönk med mer än 36 procent.
Tysklandsbiljetten finns också som ”jobbiljett” där företag täcker en del av biljettkostnaden för sina anställda. Även jobbiljetten har minskat kraftigt. Minskningen är sexton procent.
Tysklandsbiljetten infördes i maj 2023, bland annat för att få fart på kollektivresandet och minska bilresandet efter pandemin. Från början sattes priset till 49 euro per månad och efter en laddad debatt behölls biljettpriset oförändrat även under 2024. Men inför det senaste årsskiftet höjdes priset från 49 till 58 euro, en prishöjing som motsvarar en svensk hundralapp.
Lämna ett svar