Bussresandet backar i Skåne, framförallt i de större städerna. Men även regiontrafiken har tappat resenärer under årets första åtta månader. Däremot har resandet med de skånska regiontågen ökat starkt hittills i år. Totalt har kollektivtrafikens marknadsandel i Skåne minskat sedan i fjol. Men Skånetrafikens ekonomi är betydligt bättre än man hade räknat med i budgeten för i år. Det framgår av en delårsrapport till regionens kollektivtrafiknämnd.
Antalet resor med Pågatågen har hittills i år ökat med sju procent jämfört med förra året. Däremot har resandet med stadsbussarna i de skånska städerna har under årets första åtta månader minskat med fyra procent jämfört med samma tid förra året. Det betyder att stadsbussarna ligger en bra bit från det mål om en resandeökning med tre procent som politikerna hade satt upp.
Av de större städerna i regionen är det bara Kristianstad som har en positiv resandeutveckling och redovisar ett plus på en procent. Malmö ligger minus tre procent, Helsingborg minus sex procent och Lund minus sju procent jämfört med januari – augusti förra året.
Ändrade resvanor
Redan förra hästen började resandet på vardagarna att minska och trenden har hållit i sig i år. Det är främst arbets- och skolresor som minskar och resandet under högtrafiktiderna har i år varit betydligt lägre än under de två senaste åren.
– Det verkar ha skett en förändring av resvanorna, främst i storstäderna. Där är konkurrensen från andra färdmedel som cykel, elsparkcyklar och taxitjänster extra hög och påverkar främst kortare enkelresor, konstaterar rapporten.
Även resandet med regionbussarna har minskat och missar det uppsatta målet på en ökning med en procent. Istället är siffran en minskning med två procent. Trenderna är samma som för stadsbussarna: färre resor per 30-dagarsbiljett och lägre resande i högtrafik. Rapporten pekar ut de låga drivmedelspriserna som en viktig orsak till nergången för regionbussarna.
Minskad marknadsandel
Skånetrafikens mål är att 40 procent av de motoriserade resorna år 2030 ska göras med kollektivtrafik. Det är samma mål som branschen gemensamt har satt upp.
Men i år har utvecklingen i Skåne gått åt fel håll. Under de åtta första månaderna förra året var Skånetrafikens marknadsandel 30 procent av det motoriserade resandet. Samma period i år har marknadsandelen minskat till 27 procent. Och kurvorna pekar neråt, inte bara för Skånetrafiken utan för alla hållbara färdmedel i Skåne.
Bättre ekonomi
Trots ett lägre resande och förlorade marknadsandelar är Skånetraikens ekonomi bättre än man hade räknat med i sin budget. Efter årets första åtta månader ligger resultatet hela 452 miljoner kronor över budget.
Två faktorer som bidrar till det är att index i trafikavtalen för busstrafik har varit betydligt gynnsammare än beräknat samt att EU-domstolen har godkänt den svenska skattesubventionen på biogas.
Men biljettfusket har ökat. Vid de storkontroller som Skånetrafiken har gjort har cirka 2,1 procent av resenärerna inte haft giltig biljett. Skånetrafiken möter det med en ökning av antalet civila kontroller.
Lämna ett svar