Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussmarknaden: EU:s bussimport större än exporten – men Kina leder inte

Turkiet, där bland andra Otokar tillverkas, är det land som exporterar flest bussar till EU-länderna, Foto: Ulo Maasing.

Trots en ökad export av bussar från EU växer EU-ländernas handelsunderskott för bussar och närmade sig under fösta halvåret 1,3 miljarder euro. EU-länderna importerade alltså bussar för cirka 140 miljarder kronor mer än man exporterade under årets första sex månader. Efter en störtdykning av exporten av nya bussar från Europa förra året har en viss återhämtning skett. Och det är inte kinesiska busstillverkare som dominerar importen av nya bussar till EU. Statistiken visar också att laddbara bussar ökar kraftigt i EU.

Det är de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA som har kartlagt försäljning, tillverkning och handel med fordon i Europa och internationellt. En stor del av kartläggningen gäller bilar, men ACEA tar i sin rapport också upp lastbilar och bussar.

Tre länder dominerar EU:s importmarknad för bussar. I topp ligger Turkiet som har 66,8 procent av importmarknaden till ett värde av 1,1 miljard euro. På andra plats kommer Kina med 23,8 procents marknadsandel och ett importvärde av 405 miljoner euro. Trea är Marocko med 2,3 procent av marknaden till ett värde av 40 miljoner euro.

När leveranserna av Volvos el- och regionbussar från MCV:s nya anläggning utanför Kairo kommer igång i full skala lär det påverka EU:s importstatistik för nya bussar. Foto: Ulo Maasing.

Men statistiken säger inte allt.

Turkiets starka ställning beror inte bara på inhemska busstillverkare som Otokar, Temsa eller Isuzu. Också busstillverkare som betraktas som EU-företag som MAN och Daimler Truck har en omfattande tillverkning i Turkiet. Därifrån transporteras de färdiga bussarna till EU och kommer in i importstatistiken.

Även om siffrorna för Marocko på tredje plats är betydligt blygsammare kan de kanske överraska. Men exempelvis spanska Irizar har en stor produktion i landet.

Volvo Bussars samarbete med egyptiska MCV lär i framtiden också slå igenom i importstatistiken som gäller kompletta, nya bussar. Volvo har visserligen samarbetet med MCV i femton år – men huvuddelen av bussarna från det samarbetet har gått utanför EU, främst Storbritannien.  Nu ha tillverkar MCV också Volvos eldrivna stads- och regionbussar 7900, 7900 electric och 8900 för Norden och Europa. När leveranserna från MCV:s nya anläggning är i full gång lär det synas i EU:s importstatistik.

Kinas ställning på bussmarknaden i EU är på samma sätt underskattad i statistiken för nya bussar. Exempelvis BYD har produktion i Ungern och Frankrike. De bussar som rullar ut från fabrikerna där är ju redan inom EU. Handeln med nya bussar mellan EU och omvärlden framgår av tabellen nedan som bygger på siffror från ACEA.

De största exportmarknaderna för nya bussar från EU är Schweiz (24,1 procent av exporten), Storbritannien (23,1 procent av exporten) samt Norge (13,3 procent av exporten).

Bland andra MAN och Daimler Buses har en stor produktion i Turkiet och exporterar därifrån till EU. Bilden: MAN:s anläggning i Ankara. Foto: Ulo Maasing.

Global tillväxt
Globalt väntas busstillverkningen enligt ACEA i år öka med 3,8 procent till drygt 380 000 bussar. I Europa, däremot väntas tillverkningen minska, trots att den ökar med 6,2 procent i EU-länderna och 8 procent i Turkiet. Anledningen är främst en stark minskning i Ryssland (-30 procent) till följd av det ryska anfallskriget mot Ukraina.

Även i Nordamerika minskar bussproduktionen (-4,7 procent) medan den ökar i Sydamerika och Asien som svarar för nästan två tredjedelar av den globala busstillverkningen. Indien och Japan ökar starkt med 23,2 respektive 27,4 procent, medan Kina väntas backa med 2,8 procent. I Mellanöstern och Afrika väntas produktionen öka med 11,4 procent.

Laddbart
Totalt registrerades i EU under det första halvåret 18 123 bussar med en vikt över 3,5 ton, en minskning med 4,4 procent jämfört med samma tid förra året.

Samtidigt ökade de nyregistrerade laddbara bussarna sin marknadsandel från 16,4 procent under det första halvåret 2024 till 21,6 procent i år. Hybridbussarna minskade kraftigt till endast 6,9 procent av marknaden medan batteridrivna bussar ökade till 21,6 procent av marknaden. Dieselbussarna (inklusive biodiesel) minskade sin marknadsandel till 64,7 procent av marknaden. Gas- och bränslecellsbussarna hade tillsammans 6,9 procent av marknaden.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)